TOPO Czech v3
TOPO Czech v3: 24 regionů, velikost: 168,4 MB
TOPO Czech v3 PRO: 24 regionů (pouze formát NT), velikost: 314,1 MB
Ceny za update nebudu prozrazovat, vyčkejme na oficiální prohlášení. Už teď lze ale říci, že rozdíl mezi současnou verzí (v2) a připravovanou trojkou je dost znatelný. Na co se můžeme těšit u verze v3 PRO:
Novinky v mapě TOPO Czech v3:
dálnice a rychlostní komunikace – stav k prosinci 2008 s těmito novými úseky:
- D1 (D47) úsek Lipník - Bělotín na Ostravsku (15,6 km)
- D1 úsek Kojetín – Kroměříž (7,0 km)
- D11 poloviční profil obchvatu Libišan u Hradce Králové (cca 2 km)
- R6 úsek Praha - Pavlov (10,4 km)
- I/11 obchvat Jablunkova a Návsí na Těšínsku (5,2 km)
- I/11 obchvat Českého Těšína jihozápad (2,0 km)
- I/14 část spojky Liberec – Jablonec (3,2 km)
- I/21 obchvat Plané u Mariánských Lázní (2,1 km)
- I/35 obchvat Holic ve Východních Čechách (4,2 km)
- I/35 napojení silnice u Hrádku nad Nisou do Polska (0,7 km)
- I/38 obchvat Jihlavy jihozápad (3,3 km)
- I/44 obchvat Rájce u Zábřehu (2,1 km)
Poznámka: Dopravní stavby, které budou zprovozněny v roce 2009, nejsou v mapě ani navigaci zahrnuty.
Zahraniční pás - rozšíření mapy o mapovou situaci 1/2 km za státní hranice, zákres zahrnuje mapové prvky v detailu od 1:50 000 po 1:10 000,
Vrcholy – zcela přepracovaná vrstva plně korespondující s vrstevnicovou sítí výškopisu, celkem 12.500 objektů,
Parky – plochy parků a zahrad.
Kostely - původní bodová vrstva z méně přesného díla 1:50 000 byla nahrazena přesnými body a polygony, cca 4 800 prvků.
Turistické značky - zpřesnění průběhu a odsazení od příslušných komunikací, doplněn a aktualizován stav cca k roku 2008. Více než 450 významných změn a oprav, zahrnuty i všechny uživatelské opravy.
Cyklotrasy - zpřesnění průběhu a odsazení od příslušných komunikací.
Cestní síť lokálních a nezpevněných komunikací - výrazné doplnění a aktualizace, přes 85 000 změn. Celkem má vrstva 1 milion úseků.
Některé další vybrané vrstvy byly doplněny a upraveny, zejména oblasti větších změn (např. jezero Milada na Ústecku, okolí nových dálnic, apod.).
TOPO Czech v3 PRO
plochy budov - dříve užívané přibližné ohraničení intravilánu sídla bylo nahrazeno přesnými tvary jednotlivých budov, přibylo tak téměř 2,9 milionu prvků. Data pochází ze Státního mapového díla se stavem ke konci roku 2008,
zahraniční pás - rozšíření mapy o mapovou situaci 2 km za státní hranice. Pás sahá 2 000 m za státní hranici (pro zajímavost, přibylo tak 5 % území) a obsahuje omezený výběr datových vrstev s přesností od 1:50 000 po 1:10 000,
louky a pastviny – nová vrstva více než 165 000 ploch s trvalými travními porosty. Jsou tak vizuálně odděleny od orné půdy.
liniová vegetace – orientačně významná vrstva alejí a pásů vegetace. Přes 310 000 prvků, pro lepší vykreslování převedeno z liniového prvku na plochu o šířce 5 m,
osamělý strom, malý lesík – významný orientační prvek v krajině, celkem 43.000 prvků,
vrcholy– Ve verzi 2 PRO nebyla použita nepřesná vrstva vrcholů z verze 1.20, protože hrubě nekorespondovala se přesnou vrstevnicovou sítí. Vrcholy byly doplněny a zpřesněny, takže kromě dříve zpřesněných tisícimetrových hor je zde dalších cca 12 500 ostatních kopců,
terénní stupeň - patří sem komunikační zářezy, náspy, vyšší břehy a meze. Více než 1,1 milionu prvků,
kostely - původní bodová vrstva z méně přesného díla 1:50 000 byla nahrazena přesnými body a polygony, cca 4 800 prvků.
turistické značky - zpřesnění průběhu a odsazení od příslušných komunikací, doplněn a aktualizován stav cca k roku 2008. Více než 450 významných změn a oprav, zahrnuty i všechny uživatelské opravy.
cyklotrasy - zpřesnění průběhu a odsazení od příslušných komunikací.
cestní síť lokálních a nezpěvněných komunikací - výrazné doplnění a aktualizace, přes 85 000 změn. Celkem má vrstva 1 milion úseků.
Pár náhledů TOPO Czech v3 PRO:






A ještě pár náhledů mapy Vodní Cesty:






Poznámka mapového oddělení k často diskutovanému turistickému routingu
Část uživatelů si přála možnost využití výpočtu trasy po lesních a polních cestách, respektive po turistických značkách a cyklotrasách. V současné době je tato varianta v zásadě nemožná, a to ze tří důvodů.
Zaprvé není síť silnic a cest, resp. značených cest spojitá, což je nutnou podmínkou výpočtu tras. Jak bylo výše uvedeno, data pochází z více zdrojů a jsou mezi nimi statisíce styčných bodů, často fyzicky netotožných.
Druhým a vážnějším důvodem je relativně velká neaktuálnost cestní sítě. Zjednodušeně řečeno - spousta cest už zarostla, některé nově vznikly a aktualizace těchto prvků také není právě nejrychlejší. Výsledkem je, že zobrazená vrstva cestní sítě vykazuje chybovost 15 – 20 %, což oproti chybovosti dat silniční sítě cca 0,1 % je diametrální rozdíl. V praxi to znamená vysokou pravděpodobnost naplánování trasy přes zarostlý úsek či naopak ignorování nově vzniklé či sezónní cesty. I při minimální chybovosti silničních dat lze občas na chyby narazit, jak by potom vypadal routing na vrstvě o dva řády horší.
Třetí argument proti zavedení turistického routingu je rozdílnost v požadavcích uživatelů – někdo by rád navigaci jen po značených cestách (cyklotrasy, turistické značky), někdo po veškerých lesních a polních cestách, někdo jen vhodných pro kolo (horské nebo silniční?), někdo se chce striktně vyhýbat silnicím (což je v praxi skoro nemožné), často jde trasa zkrátit volným terénem (les, louka, apod.). Současný datový formát map pro Garmin umožňuje utvořit pouze jeden model výpočtu trasy a kombinovat různé typy komunikací na základě uživatelského nastavení lze jen minimálně.
Samozřejmě platí, „nikdy neříkej nikdy“ a možná za pár let bude i toto uskutečnitelné. Možnost naplánovat trasu výletu či lomové body cesty doma na PC a nahrát do přístroje je tak v současnosti nejlepším řešením turistického routingu. Výše uvedené problémy vcelku dobře dokumentuje turistický routing na slovenské topomapě (Slovakia TOPO v2). Routing je uskutečňován pouze na turistických značených cestách a tak velmi často zbytečně obchází odlehlé a málo frekventované silnice. Při zadání trasy z bodu A do bodu B se tak v každém pátém případě dá najít výrazně lepší trasa (za předpokladu, že vyjma dálnic a hlavních silnic turista může použít vše ostatní). I nejnovější německá topomapa (TOPO Deutschland v3) zavádí navigaci po turistických a cyklotrasách. Je ovšem omezena na 68 000 km, což je jen zlomek celé německé sítě cest…