nüvi 1350 - poprvé v ruce

Vše co se týká železa značky Garmin.

nüvi 1350 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 04.08.09 20:51 (Út)


Obsah:

1. nuvi 1350: obsah balení, základní tech.parametry, hardware
2. nuvi 1350: obsah disku a aktualizace
3. nuvi 1350: diagnostika, restart a kalibrace displeje
4. nuvi 1350: nastavení
5. nuvi 1350: Kam vést?
6. nuvi 1350: zobrazení mapy
7. Závěr




Část první...

nuvi 1350 - poprvé v ruce


Obrázek

Jak už jsme si zvykli, Garmin stále hrne nové navigační přístroje v oblasti automobilových navigací. Trojciferné označení pro model nüvi přestává stačit a Garmin vychází s tisícovou řadou, která je již v prodeji. Konkrétně se jedná o modely nüvi 1200, nuvi 1250, nuvi 1260T, nuvi 1300, nuvi 1350, nuvi 1350T, nuvi 1370T, nuvi 1390T a nuvi 1490T. Od řady 13xx výše se jedná o širokoúhlé modely. Dnes se podíváme na nuvi 1350 (cena $ 299.99 USD).

Jedná se o přístroj s jednodušší funkcionalitou a v podstatě je nástupcem řady 255W. Toto nuvi neumí v základu pracovat s dopravními informacemi, tedy do té doby než mu pořídíte přijímač dopravních informací (GMT 25, 010-00722-01). Uvažujete-li už teď o dopravních informacích, raději pokukujte po modelu s označením T na konci (1350T, T = traffic). Nuvi 1350 vám nepřehraje mp3, audioknihy, nemá FM transmitter ani BlueTooth. Poměrně nepříjemným překvapením je, že tento model nepodporuje přenos a vytváření tras (route), což by se dnes dalo považovat za jakýsi standard nových modelů Garmin.

Obrázek


Obsah balení

V krabici kromě samotného nuvi je přibalen manuál, resp. pouze jeho odlehčená varianta Quick start manual. Na stránkách výrobce si podrobnější manuál můžete stáhnout v PDF formátu, který má 72 stran - česká verze stále chybí. Kromě manuálu je dále přibalen autoadaptér, napájecí kabel, přísavka na sklo se standardním Garminním kulovým čepem a tělo pasivního držáku. USB kabel sloužící k připojení nuvi k PC obsahem balení není a musíte tak sáhnout do vlastních zásob. Poslední položka je software - předinstalovaná mapa Evropy Garmin City Navigator Europe NT 2010.10.

K držáku není co dodat. Na skle drží jako přibitý, nuvi se z něj vyndává lehce a ani jeho nasazení nečiní žádné potíže. Zastrčení napájecího zahnutého mini USB konektoru do zadní části nuvi je ovšem nutnou operací ostatně jako u všech pasivních držáků. Autoadaptér s poněkud širším tělem má červenou led diodu, která indikuje aktivní připojení k napájení. Jak už je zvykem, Garmin se stále drží svých zavedených standardů - jejich držáky stále považuji za jedny z nejlépe provedených.

Obrázek


Základní technické parametry

Kompletní tabulku s parametry naleznete na webu garmin, tedy uvedu to nejzákladnější:

• Hmotnost: 161,6 gramů
• Dotekový displej o rozměrech 12,2 x 7,5 x 1,6 cm, rozlišení WQVGA TTF (480x272 px), bílé podsvícení
• Odolnost proti vlhkosti a vodě: žádná
• Provozní teplota: 0°-60°C (nabíjení max. 45°C)
• Paměťový slot: microSD
• Kapacita interní paměti: 4 GB
• USB 2.0 (na tuto rychlost jsem se nikdy nedostal !)
• Doba nabíjení: cca 4 hodiny
• Životnost baterií: cca 3 hodiny
• Typ baterie: lithium-ion
• Procesor: ?
• GPS přijímač: přesný typ neuveden, ale obsahuje HotFix


Hardware - tělo, sloty a konektory

Garmin označuje tisícovkovou řadu nuvi jako ultratenkou. Nevím přesně, co si představit pod pojmem ultratenké, ale faktem je, že uváděná tloušťka o 25 % menší oproti předchozím modelům nuvi je přeci jen znát. Jako s každým zařízením co jsem měl poprvé v ruce, strčil jsem nuvi 1350 do kapsy u kalhot. Rozhodně se nosí líp než předchozí modely, ale klidně bych ještě tak tři až čtyři milimetry na výšku ubral. Celkově ztenčení přístroje chválím.

Druhá potěšující zpráva je, že nuvi 1350 váží o 10 gramů méně, než nuvi 255W a o 20 gramů méně než např. nuvi 765. Teď si asi říkáte co je deset gramů, ale pamatujte, že každý gram navíc je v kapse znát. Rozdíl je to sice nepatrný, ale je.

Samotné tělo je provedeno elegantně. Zadní strana je z černého lehce pogumovaného materiálu (jako u nuvi 765), na přední straně je stříbrné orámování, které obepíná okolo displeje černý rámeček. Hrany přístroje jsou příjemně zaoblené a jednotlivé části v sobě sedí. Subjektivně se mi tento design líbí víc než u předchozích řad.

Ve stříbrném orámování je na levé straně malý otvor na ukrytý mikrofon, který je ale využit pouze u vyšších řad s vestavěným bluetooth. Na zadní části těla je mini USB konektor, pro připojení nuvi k autoadaptéru a PC. I když je nuvi zaklapnuto v držáku, lze poměrně rychle nacvičit zasouvání konektoru napájení - je to jen o cviku. Na zadní straně těla je výstup z interního reproduktoru, který je stejný jako u předchozích modelů. Hlasovým instrukcím je rozumět dobře i když někdy zní až plechově.

Novinkou je microSD slot na paměťovou kartu. Garmin tak ustupuje od klasických SD slotů. Osobně preferuji klasický slot SD – karta se lépe přenáší a jen tak nikam nezapadne. Slot pro microSD je umístěn z boku na levé straně. Zasouvání a vysouvání karty je jisté, nikde nic nedrhne a zasunutá microSD karta netrčí ani jinak nepřekáží.

Další novinkou je zapínací tlačítko, kde Garmin volil spínání na stisk. Za to jsem velmi rád, protože posuvné vypínače u předchozích modelů sem tam zlobily. Zdvih spínače je cca necelý milimetr a téměř z každého úhlu (prst pokaždé natočen jinak) se mi přístroj lehce podařilo vypnout a zapnout. Přidržením spínače přístroj zapneme a stejným způsobem i vypneme. Krátkým stiskem u zapnutého přijímače vyvoláme rychlou nabídku na ovládání jasu, uzamknutí displeje případně vypnutí přístroje. Ke spínači nemám žádné výtky, snad jen mohl být o dva milimetry širší, aby se příjemně ovládal i uživatelům se širšími prsty.


Hardware - diplej

Dotekový displej je stejný jako u modelů 7x5 (popisoval jsem zde a zde), takže žádná novinka nás zde nečeká. Rozsah podsvícení je dostatečný, standardní rozlišení je 480x272 px také a na barevné hloubce se nic nemění. Displej je náchylný na znečištění a pro ovládání je lepší použít spíše nehet než bříško prstu.


Hardware - Procesor a GPS čipset

Nepodařilo se mi vypátrat, co Garmin ukrývá pod kapotou tisícovkové řady. Snad jen, že velmi citlivý GPS čipset používá HotFix. Co ale je znát, jsou odezvy systému, které jsou výrazně rychlejší, než např. u nuvi 7x5 a dokonce rychlejší než nuvi 7x0, které řadu 7x5 v tomto ohledu stále trumfuje. Ovládání je tak velmi svižné a poprvé mi nevadí ani animované nabídky. Garmine, za rychlost tě velmi chválím! Je radost procházet jednotlivými položkami, včetně procházení mapy.


Hardware - vnitřní paměť

Nuvi 1350 je osazen 4 GB paměti typu NAND flash na FAT 32, což je v současnosti dostatečná kapacita. S přeinstalovanou Evropou je disk obsazen z cca 2,15 GB a 1,5 GB tak zbývá k dalšímu využití. Určitě by bylo lepší, kdyby Garmin zařízení osadil 8 GB pamětí, ale chápu, že šetřit se někde musí a kapacitu lze vždy rozšířit dnes už lacinou kartou microSD.

Zajímavé je, že Gamin u všech modelů 1x00 uvádí práci v režimu USB 2.0. Budu muset ještě provést některá měření, ale zatím se mi nepodařilo přelézt rychlost USB 1.1. Obrázek

Co se ukrývá na disku, si popíšeme v dalším příspěvku.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (část druhá)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:52 (Út)

Část druhá...

nuvi 1350: obsah disku

Zobrazení obsahu disku

POZOR, tato sekce je určena spíše zkušenějším uživatelům. Pokud nevíte o čem se zde píše, přeskočte na následující příspěvek.

V předchozím jsem už zmiňoval, že nuvi 1350 má kapacitu úložiště 4 GB a k dispozici je přibližně 1,5 GB volného místa. Pro jeho zobrazení je potřeba nuvi připojit k PC pomocí USB kabelu – zařízení bude připojeno jako USB MASS STORAGE, tedy automaticky detekováno a připojeno systémem Windows. Pro jistotu toto připomínám začínajícím uživatelům.

Organizace souborů a složek dostála určitých změn. Pokud byste hledali předinstalované mapové sety ve formátu img, na disku je vůbec neuvidíte. Ne, že by zde fyzicky nebyly, ale jsou uloženy ve složce, která má implicitně nastaveny atributy skrytý a systémový. Složka je pojmenována .System a pokud ji chcete zobrazit, musíte v OS Windows do nastavení složek a povolit zobrazení skrytých a chráněných souborů operačního systému (viz obr. níže). Když už budete u tohoto nastavení, rovnou si zrušte zatržítko u položky Skrýt příponu souborů známých typů, aby se zobrazovaly i souborové přípony - to se hodí vždy.


Obrázek

Upozornění: Jakmile povolíte zobrazovat skryté a systémové složky, zobrazí se vám na disku několik složek, které nesmíte měnit a až vůbec ne odstraňovat!

V Total Commanderu jsem se pokusil změnit atributy složky .System, ale změna nebyla provedena. Problém možná dělala tečka v názvu složky (obdobně jako v Linuxu), tedy dočasně jsem složku přejmenoval na System bez tečky, úspěšně změnil atributy a původní název vrátil zpět na .System. Pokud byste složku nepřejmenovali na původní název a nuvi restartovali, nuvi znovu složku .System vytvoří sám (opět s původními atributy). V takovém případě budete muset soubory přesunout pět do nově generované složky a proces opakovat. Ale upozorňuji, že tato operace není vůbec nutná, protože další mapy se instalují do jiné složky (map).

Složku lze teď zobrazit vždy a nyní můžete vrátit zpět změny nastavení složek, resp. nezobrazovat skryté a systémové soubory (opravdu je doporučuji nezobrazovat). Po restartu nuvi vše funguje jak má.

Obsah paměti nuvi 1350 můžete vidět na následujícím obrázku:

Obrázek Obrázek

A zde je popis jednotlivých složek:

X:\.System\(1,66 GB)

K jednotlivým souborům ve složce .System (podadresáře budou následovat níže):

* fs_image.ver (použitý file system)
* gmapbmap.img (základní mapa světa ve vezi 3.00)
* gmapprom.img (předinstalovaná mapa - City Navigator Europe NT 2010.10)
* gmaptz.img (mapa pro automatickou detekci časového pásma)
* Locales.xml (pomocné lokální informace o zemi/jazyku/poloze)
* TrafficProvider.xml (informace o poskytovateli dopravních.inf. včetně nezbytných kódů)



..\Diag (1 MB)

* FT.bin (?)
* GarminError.xml (log chybových událostí)
* sys_log.bin (obnovuje se při bootování)



..\Eula (624 kB)

Tato složka obsahuje vícejazyčné licenční podmínky EULA ve formátu htm, které se zobrazí při prvním spuštění nuvi. Samozřejmě si je můžete dodatečně nastudovat právě odtud. Čeština ani Slovenčina nechybí.


..\ExtData (12,5 MB)

Zde se obvykle ukládají soubory se sadou znakových sad a fontů:

* 006-D0952-01.bin (Font Chinese)
* 006-D0952-02.bin (Font Japanese)
* 006-D0952-03.bin (Font Korean)
* 006-D0952-04.bin (Font Thai)
* 006-D0952-05.bin (Font Arabic Bold)
* 006-D0952-06.bin (Font Arabic)



..\Logs (x kB)

První verze firmware umožňuje logovat záznam tracklogu (co záznam to složka). Tuto vlastnost lze spustit v diagnostickém režimu číslo 2 a obvykle slouží pouze vývojářům sw k otestování funkcionality. Na polském webu existuje program Nutrak, který umožňuje konverzi ze zde uložených souborů bin do gpx.


..\RemoteSW (1,58 MB)

Složka RemoteSW obvykle obsahuje firmware k čipsetu GPS, bluetooth a přijímačům dopravních informací. V současnosti jsou zde dva soubory:
* 006B048201.BIN (Firmware GTMxx Traffic Receiver)
* 006B063000.GCD (Firmware GDBxx MSN Direct Receiver)


Nyní k dalším složkám


X:\Garmin(32 kB)

Zde je změna. Složka obsahuje pouze informace sloužící WebUpdateru, MapSource a další SW, doplňkům či API ke komunikaci se zařízením. Soubor GarminDevice.xml se vždy po spuštění navigace generuje nový:

* GarminDevice.xml (obsah struktury navigace a instalovaného sw)
* GarminDevice.tmp (dočasný soubor)



X:\GPX (60 kB)

* Current.gpx (kopie oblíbených položek a tracklogu)


X:\Help (12,1 MB)

* Soubory s nápovědou ve formátu GML (GML = Garmin Markup Language).


X:\JPEG (300 kB)

* Soubory - obrázky ve formátu JPG, které je možné v zařízení prohlížet.


X:\Keyboards (920 kB)

* Definice namapovaných kláves pro jednotlivé jazyky. Zde je možné softwarovou klávesnici přemapovat podle svých potřeb (CZ = cs_CZ.kbd.)


X:\map

Tato složka implicitně v nuvi není, ale ukládají se do ní všechny doinstalované mapy např. z MapSource nebo mapy typu cityXplorer™. Nuvi 1xxx už není limitován počtem mapsetů. Mapsety tak mohou být pojmenovány různě. Struktura mapy cityXplorer™ vypadá např.takto:

* Paris_2010_10.img
* Paris_2010_10.mmr
* Paris_2010_10.unl


další příklad:
* Atlas Czech NT v8.img
* TOPO Czech 3 PRO.img
* Adresy.img



X:\Poi (1,14 MB)

Soubory s body zájmu ve formátu GPI (GPI = Garmin Points of Interest). Je zde pár ukázkových POI společnosti CYCLOPS.


X:\Reports (4 kB)

* scores.bin (zde se ukládá vaše skóre pro EcoRoute)
plus další reporty



X:\Screenshot

Do této složky se ukládají natípané obrazovky. Klasika.


X:\Text (36,8 MB)

Lokalizační soubory pro všechny texty. Nově ve formátu GLX:
* cs_CZ.glx (lokalizace nabídek a všech textů)
* cs_CZ_PRX.glx (lokalizace bezpečnostních kamer)
* cs_CZ_TRF.glx (lokalizace dopravních informací)



X:\Vehicle (13,8 MB)

3D ikony ve formátu SRF.


X:\Voice (382 MB)

Hlasové instrukce pro routing ve formátu VPM.


V dalším příspěvku se podíváme na diagnostiku a kalibraci displeje.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (část třetí)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:52 (Út)

Část třetí...

nuvi 1350: diagnostika, restart a kalibrace displeje

Třetí část je rovněž zaměřena na pokročilejší uživatele, ale základní technické informace se v nouzi vždy hodí. Nováčkům se zejména bude hodit informace, jak nuvi resetovat.

Model: nuvi 1350
Part number: 006-B0972-00
HwID: 0972

Kalibrace obrazovky: Vypněte nuvi. Nyní stiskněte a držte zapínací tlačítko přibližně půl minuty, dokud se na displeji neobjeví bod s nápisem Stiskněte bod. Dále pokračujte podle instrukcí.

Měkký reset: Přidržení zapínacího tlačítka dokud se nuvi nerestartuje.

Tvrdý reset: Při vypnutém nuvi prstem stiskněte a držte pravý dolní roh displeje, zapněte nuvi a vyčkejte, dokud se neobjeví dialog Opravdu chcete smazat všechna uživatelská data? Uvolněte prst a stiskněte Ano. Tvrdý reset odstraní oblíbené položky (waypointy) a tracklogy - systém se vrátí do výchozího nastavení.

Připojení k PC v režimu USB (ne USB MASS STORAGE): Přejděte do diagnostického režimu č.1, připojte kabel USB a po detekci zařízení nuvi vypněte. Až se zobrazí nápis o nabíjení baterie (viz obr. níže), nuvi opět zapněte. Jste připojeni v režimu USB, zobrazí se hlavní menu.

Obrázek


Diagnostický režim č.1

Slouží servisnímu středisku a poskytuje základní informace o zařízení. Pro přechod do diagnostického režimu č.1 je nutné v menu přidržet prst na indikátoru baterie cca 6 sekund (viz obr.)

Obrázek

Pro názornost jsem natípal pár obrazovek. Nejdůležitější jsou první dvě obrazovky. Třetí a čtvrtý obrázek zobrazují inventář, ke kterému se přistupuje z druhé stránky tlačítkem Více.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Diagnostický režim č.2

Opět pro potřeby servisního střediska. Jsou zde další doplňkové informace k připojeným periferiím a celkové diagnostice. Pro spuštění diagnostického režimu č.2 je nutné přidržet prst cca 6 sekund na ukazateli rychlosti stránce trasového počítače (viz obr).

Obrázek

V tomto režimu jsou informace uspořádány po novu, než jak jsme byli zvyklí. I zde je několik náhledů:

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Diagnostický režim č.3

Opět slouží servisnímu středisku a informuje o stavu lokalizovaných družic včetně možnosti exportu do csv souboru. Tento režim se jako u ostatních nuvi spouští na satelitní stránce přidržením datového pole Nadmořská výška. Pro přístup k satelitn stránce je nutné v menu přidržet indikátor satelitního signálu cca 4 sekundy (viz obr).

Obrázek Obrázek

Ve výsledku se zobrazí tato stránka:

Obrázek
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (část čtvrtá)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:53 (Út)

Část čtvrtá...

nuvi 1350: nastavení

Grafické zpracování ikon se podobá nuvifone a subjektivně mi přijde vyvedenější, než u předchozích modelů. V menu se však žádná revoluce nekoná. Jednotlivé nabídky a stránky jsou řazeny logicky a skalní uživatel Garminu se zde určitě neztratí. V prvním příspěvku jsem už zmínil, že přechod mezi stránkami je doprovázené překryvnou animací, která je velmi rychlá a nebrání tak ovládání přístroje. V podstatě je to první přístroj, kde jsem s odezvou displeje a reakcí celého systému naprosto spokojen – velmi chválím! Doufám, že si to Garmin nepokazí další verzí firmware, která je v základu 2.20.

Klasické menu obsahuje ikony Kam Vést a Zobrazit Mapu plus ikony pro přístup k nástrojům a ovládání hlasitosti.

Obrázek


V horní části menu je indikátor satelitního přijmu (přidržením se dostanete na satelitní stránku, viz příspěvek výše), dále indikátor kapacity baterie a aktuální čas. Novinkou je ikona Režimu použití. Po klepnutí (ikona autíčka) lze rychle přepínat mezi režimy Automobil, Chodec a Kolo. O režimu chodec se zmíním později. Ikona vedle indikátoru satelitního přijmu informuje o právě zvoleném režimu.

Obrázek


Ještě než se přehoupnu do nabídek, nabídnu snímek obrazovky, která vyskočí po krátkém stisku vypínače. Jedná se o rychlý přístup k nastavení jasu, zamknutí displeje nebo vypnutí přístroje (obdobně jako u nuvi 3xx a 6xx). Nabídka pro nastavení podsvícení jedním stisknutím je fajn a jsem za ni opravdu rád. Je to mnohem lepší cesta, než se za jízdy z mapové stránky pracně proklikávat. Ale ta čeština, bída! Výkon vypnut snad přeloží jen strojový překladač Obrázek Garmin by se měl polepšit a vydat aktualizovanou lokalizaci. Než dojde k nápravě, je možné chybnou lokalizaci ručně upravit (viz druhý příspěvek).

Obrázek


O nabídce hlasitosti se asi nemusím zmiňovat. Její rozsah je tradičně odstupňován po deseti procentech (0 až 100 %), včetně možnosti úplného ztlumení. Je škoda, že Garmin nepřidal ovládání hlasitosti do zrychlené nabídky. Hlasitost nuvi 13xx, je dostatečná a při vyšším ruchu je navigačním povelům rozumět dobře. Ve výbavě je pouze klasický český hlas (madam), ale funguje i testovací Šmirda.


Nástroje

Z hlavního menu se pomocí známé ikony dostaneme k nástrojům. Opět připomínám, že listování mezi stránkami je svižně animované, jak vertikálně (rolování stránky), tak i horizontálně (překrývání stránky). V nástrojích najdeme celkem devět ikon:

Obrázek Obrázek


Kromě nastavení, které si projedeme nakonec je zde už tradiční ikona Kde se nacházím? Po klepnutí se zobrazí aktuální poloha přijímače včetně nejbližší adresy a křižovatky. Opět nechybí rychlý přístup k nejbližším lékařským zařízením, policii, čerpací stanici a kontakt na asistenční službu. Tato stránka se za jízdy periodicky obnovuje, takže informace jsou aktuální. I toto nuvi na stránce rovněž nabízí možnost uložení současné polohy do oblíbených položek. Stránku Kde se nacházím? vyvoláte rovněž z mapové stránky po klepnutí na ikonu vozidla.

Obrázek


Nápovědu nemá smysl zmiňovat. Obsahuje většinu základních informací, které se snaží uživatele navést správným směrem.

Stejně tak se nebudu zabývat funkcí ecoRoute, kterou považuji za jednu z nejzbytečnějších. Pro neznalé, jedná se o pseudo-měřič spotřeby paliva, který se opírá pouze o rychlost vozidla. V režimu navigace lze spustit tzv bodování, kde dostáváte známky za ekonomickou jízdu. Nejvíce bodů získáte, pojedete-li rychlostí 70 km·h-1. Potkávat na silnici nadšence ecoRoute, by pro každého z nás byla silná káva. I středoškolák se selským rozumem se musí podivovat nad (ne)objektivitou měření. Přesto pro zvědavce pár obrázků přiložím.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Prohlížeč obrázků (JPG, JPEG) je oproti předchozím modelům propracovanější. Obrázky lze zvětšovat, zmenšovat, posouvat, spouštět jako prezentaci, případně zobrazit další informace. Pokud je obrázek součástí Garmin Panoramio, lze se nechat na přiloženou informaci o poloze navigovat (O panoramiu jsem se zmiňoval zde, na konci příspěvku). Nový interface je příjemný nejen na oko, ale i na ovládání. Pár snímků napoví víc:

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Na stránce Moje Data, můžete nastavit destinaci vašeho domova (nejčastějšího cíle), odstraňovat oblíbené položky a odstranit tracklog (protokol projeté cesty). Oblíbené položky lze odstranit jednotlivě nebo všechny najednou. Import tras nehledejme, tento model je nepodporuje.

Dále je zde k dispozici informace o světovém času, kde lze nastavit tři destinace, kalkulačka a přepočet jednotek.

ObrázekObrázekObrázek


Nastavení

V nastavení, které budeme často navštěvovat najdeme celkem osm položek: Systém, Navigace, Displej, Čas, Jazyk, Mapa, Zabezpečení a Varovné body.

Obrázek Obrázek


Systém

V systému můžete zapnout simulaci GPS přijímače, zvolit jednotky (km nebo míle), rozložení klávesnice (ABCD nebo QWERTZ) a režim použití přijímače (vozidlo, chodec, kolo). Kromě toho zde pod tlačítkem Informace o najdete důležité informace o instalovaných verzích software, firmware, identifikační číslo přístroje, licenční smlouvy a spoustu jiných, i když pro vás nepodstatných informací. Režim simulace bývá na této stránce pravidla nejnavštěvovanější.

Obrázek


Navigace

Na této stránce můžete konfigurovat preferovaný výpočet trasy (rychlejší, kratší, mimo silnice nebo méně paliva – souvisí s ecoRoute), čemu se při výpočtu trasy vyhnout (U obraty, dálnice atp.), případně pro režim chodec ještě preferovaný typ přepravy (autobus, vlak, metro). Pro typ přepravy je ovšem nezbytná speciálně připravená mapa cityXplorer™. Obrázek

Obrázek


Displej

V nastavení displeje můžeme přizpůsobit intenzitu podsvícení (0 až 100 %), barevný režim (noc/den/automaticky), případně aktivovat funkci Snímek obrazovky, chcete-li zaznamenat co se právě děje na displeji vašeho nuvi. Aktivací této funkce se zobrazí ikona, na kterou když klepnete, zachrčí z reproduktoru zvuk fotoaparátu a kopie obrazovky se uloží ve formátu BMP do složky x:\Screenshot.

Obrázek


Čas

Zde není nad čím spekulovat. Máte možnost nastavit 12hodinový nebo 24hodinový formát času, případně čas v UTC. Časové pásmo není třeba u hodin nastavovat. Vychází z upravené mapy, která běží na pozadí a aktuální polohy přijímače. Novinkou je možnost nastavit čas, resp. posunout jej vpřed a vzad v intervalu 15 minut. Spíše to ocení uživatelé, kteří se nachází v neobvyklém časovém pásmu nebo přímo na jeho hranici. Vrátit se zpět k původnímu (nominálnímu) času je možné po klepnutí na zatržítko Automaticky. To je ovšem dostupné, pouze není-li aktivní simulační režim GPS.

Obrázek Obrázek


Jazyk

Ani zde se nic nemění. Nastavit lze jazyk lokalizace nabídek (14 jazyků), hlas pro routing (52 hlasů) a rozložení klávesnice (14 lokalizovaných rozložení). Vše je k dispozici v Češtině i Slovenčině. Kdo bude chtít ušetřit nějaké to místo ve vnitřní paměti, může nepoužívané hlasy ze složky Voice odstranit.

Obrázek


Mapa

Velice důležitá stránka snad pro všechny uživatele. Minimálně zde získáte informace o instalovaných mapách (tlačítko Informace). Nastavit lze detail mapy (Největší, Normální, Nejmenší) a její Zobrazení (Trasa nahoře, Sever nahoře, 3D). Pokud jste v režimu použití chodec, není možné detail mapy měnit. V tomto režimu se využívá pouze 2D zobrazení, kde sever je vždy nahoře. V nastavení mapy rovněž můžete změnit ikonu vozidla (Garmin přichází s novým vzhledem její volby) a zobrazit či skrýt v mapě protokol cesty (tracklog).

A teď novinka! V nastavení mapy najdeme novou položku pro možnost zobrazení datových polí v mapové stránce. Co budu povídat, jedná se o lahůdku, na kterou Gamin dlouho nechtěl slyšet. Lokalizace není úplně výstižná, jedná se o položku Rozvržení map. dat, kde pro zobrazení konfigurovatelných datových zvolíme Více dat. Datová pole a jejich konfiguraci si ukážeme až v šestém příspěvku. Garmine, díky! Konečně máme argument pro širokoúhlý displej Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Zabezpečení

Opět klasika. Můžete zde nastavit bezpečnostní PIN, bez jehož znalosti nebude nikdo moci přístroj obsluhovat (doporučuji) a vypnout či zapnout bezpečnostní režim, který při jízdě zobrazuje varování, abyste zařízení neobsluhovali za volantem.


Varovné Body

Ani zde se nic nemění. Jedná se možnost aktivace/deaktivace akustického upozornění na POI, které jsou definovány jako body s upozorněním (proximity). Nejčastěji se jedná o radary.

V příštím příspěvku se zaměříme na nabídky Kam vést?
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (část pátá)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:54 (Út)

Část pátá...

nuvi 1350: Kam vést?

V této části se zaměříme pouze na nabídku Kam vést? I zde je pár novinek.

Kam vést?

Nabídka této stánky zahrnuje celkem 10 položek pro zadání cílové destinace: Adresa, Domů, Body zájmu, Naposledy nalezené, Oblíbené, Křižovatka, Doplňky, Města, Procházet mapu a Souřadnice. Ztvárnění jednotlivých ikon se mi velmi líbí.

Obrázek Obrázek


Adresa

Hledání adresy je opět standardní a nic se na ní nemění. Nejprve je nutné zadat město či PSČ případně můžete adresu vyhledat ve všech městech. Rovněž je zde tlačítko Změňte zemi, kde lze filtr zúžit na určitý stát či území.

Speciálně tato položka činí uživatelům značné problémy při hledání adresy. Problém je v tom, že země (stát) vychází z mapového podkladu, kterých může být v navigaci více. Například mapa Evropy (City Navigator) obsahuje ČR stejně jako mapa Atlas Czech od společnosti PICODAS Praha. Vždy je tedy důležité mít na zřeteli, ve které mapě adresu hledáme.

Karty se navíc zamíchaly dalším produktem Adresy CR (slepá mapa s databází adres v ČR do dávaná s mapou Atlas Czech) a i v tomto mapsetu lze samostatně vyhledávat. Chce to zkrátka trochu cviku.

Po klenutí na nabídku vyskočí klasická softwarová klávesnice, kde máme možnost klepnutím na ikonu v levém horním rohu zobrazit naposledy zadané názvy – klasika. Na následujících obrázcích je zaznamenán příklad hledání adresy Husitská 58, Praha.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Všimněte si posledních dvou obrázků, na kterých je vidět další změna interpretace nalezeného cíle. Máte možnost vyhledanou adresu uložit do Oblíbených (jako waypoint) nebo se k ní rovnou nechat navigovat. Chcete-li se o cílovém bodu dozvědět více podrobností, stačí klepnout na bublinu s adresou. Získáte informace nejen o předvoleném prostředku (automobil), ale také čas a vzdálenost do tohoto bodu při dodržení vypočítané trasy. Fandové funkce ecoRoute navíc získají informaci o přibližné spotřebě paliva. Pokud se na stránku s detaily nevejdou všechny informace, lze ji prstem vertikálně posouvat. K této stránce později zmíním další informace.


Domů

Pod položkou Domů můžete nastavit nejčastější destinaci. Pro její nastavení můžete využít vyhledání adresy, naposledy hledanou položku případně aktuální polohu. Nic víc, nic míň.


Body zájmu (POI)

Navigace na body zájmu (POI) vychází jen a pouze z instalované mapy. Nejedná se o vlastní sady POI nebo komerční databázi POI. POI jsou organizované do 13 hlavních kategorií, které dále mají vlastní podkategorie. Opět klasika. Pokud nevíte, v které kategorii POI hledat, můžete zkusit hledání podle názvu.

Kde konkrétně vyhledat POI lze upřesnit klepnutím na tlačítko Blízko, i když výstižnější překlad by byl Poblíž. Vybrat můžete z následujícího: U aktuální pozice, U jiného města, Poslední cíl, Oblíbený cíl, U aktivní trasy, U cíle. Pokud například zvolíte U jiného města, budete dotázáni na jeho název. Po vyhledání POI vyskočí stejná stránka, jako u adresy. POI můžete uložit do oblíbených nebo se k němu nechat navigovat.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek


A teď jedna velice zajímavá novinka. U mapových POI máte jako uživatelé možnost zpětné vazby (Feedback). Přesněji řečeno můžete bod ohodnotit známkou od 1 do 5 nebo jej označit za chybný, čímž bude vyloučen z dalšího hledání. Tyto vaše reporty odeslány společnosti Garmin prostřednictvím účtu my.garmin.com. Jak se s těmito informacemi Garmin vyrovná ukáže až čas. Doufám, že Garmin bude tuto vychytávku držet v zorném poli a uživatelé z ní budou moci těžit.

Pozor, tlačítko Zpětná vazba se zobrazuje až od verze firmware 2.70.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek


Naposledy nalezené

Posledních 50 hledaných položek je umístěno v této sekci. Chcete-li zachovat soukromí, lze tento seznam samozřejmě vymazat. Položky jsou řazeny chronologicky podle vyhledávání, tj. poslední hledaná je první v pořadí.


Oblíbené

V nuvi můžete mít až tisíc oblíbených položek (waypointů), na které se můžete nechat navigovat. Waypointy jsou řazeny podle vzdálenosti vzdušnou čarou od polohy přijímače, tedy nejbližší waypoint je vždy nahoře. Abyste si při jejich prohlížení neošoupali prst, můžete je vyhledávat podle názvu.

Oblíbené položce můžete také přiřadit fotografii, takže procházení seznamem je daleko přehlednější. Díky provázání polohových informací s fotografií máte v prohlížeči fotek možnost zahájit navigaci na konkrétní obrázek. Po zobrazení detailu můžete oblíbenou položku odstranit nebo upravit, tj. změnit její název, obrázek, symbol, telefonní číslo a upravit kategorii.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


TIP: Oblíbené položky (waypointy) zálohujte (editujte) v aplikaci MapSource nebo v Excelu MyGarminWpt (ovšem pozor na přiřazené obrázky). Většina posledních modelů nuvi podporuje v názvech oblíbených souborů diakritiku, tak se jí nemusíte bát.


Křižovatka

Kromě adresy lze vyhledat i křížení ulic nebo silnic. Hledání je obdobné jako u adres a více nemá smysl popisovat.


Doplňky

Nejedná se o žádnou novinku. Garmin pouze změnil ikonu a popis pro vlastní sady POI, resp. GPI soubory - dříve byla tato položka pojmenována Různé. Všechny doplňkové POI, ať už vyrobené POI Loaderem nebo jinak získané hledejme zde.

Popis i případné fotografie lze zobrazit velice přehledně. Sice má ještě menší problémy s formátováním textu, ale to se časem jistě usadí.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek


Města

Zde se zobrazí rádius nejbližších měst (vzdušnou čarou). Konkrétní město můžete vyhledat po klepnutí na tlačítko Hláskovat. Nečekejte zde možnost volby mapy, jako je tomu u adres.


Procházet Mapu

Po klepnutí na tuto položku na vás vykoukne mapa ve 2D režimu, kterou můžete procházet tažením prstu, včetně možnosti přiblížení a oddálení. Procházení mapy je rychlejší než u předchozích modelů díky setrvačnosti animace. Čím rychleji po displeji prstem přejedete, tím dál se v mapě dostanete. Velmi pěkné, chválím! Obrázek

Kam umístíte kurzor, tam se můžete nechat navigovat nebo zvolenou polohu uložit do oblíbených položek.

Na druhou stranu si neodpustím silnou kritiku k zobrazení POI v mapě. POI se nyní vyobrazí až po změně měřítka mapy na 50 metrů (v první verzi fw dokonce pouze 15 m)!!! Tři vykřičníky jsou málo. Jestli jsem z něčeho velmi zklamaný, tak konkrétně z tohoto. Všechny předchozí modely zobrazovali POI na hladině 80 metrů a i tak to bylo málo. Nikde není žádná možnost zobrazení nebo skrytí POI nastavit.

Garmine, za tohle u mě chválu rozhodně nesklidíš. Tak důležitá věc a tolik opomíjená! Obrázek


Souřadnice

Poslední položkou je navigace na souřadnice. Jedná se o velmi užitečnou věc. Znáte-li souřadnice cílové destinace, zadejte je právě zde. Celkem můžete zvolit ze tří formátů (viz obr.)

Obrázek Obrázek Obrázek

V příštím příspěvku se podrobněji podíváme na mapu a zobrazení při navigaci.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (část šestá)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:55 (Út)

Část šestá...

nuvi 1350: zobrazení mapy

Mapová stránka v klasickém zobrazení standardně nabízí náhled řazení jízdních pruhů (horní levý roh), modrou informační lištu s popisem komunikace (horní pruh), indikátor okamžité rychlosti s vnořeným indikátorem maximální povolené rychlosti (pravý dolní roh) a jedno konfigurovatelné datové pole v levém dolním rohu.

Novinkou je změna barvy fontu ukazatele rychlosti, pokud rychlost přijímače přesáhne povolenou rychlost na dané komunikaci – číslice zčervenají. Tato změna je příjemná, i když je známo, že ne vždy odpovídá definovaná povolená rychlost v mapě skutečnosti.

Obrázek Obrázek

Datová pole v levém dolním rohu můžeme změnit mimo režim navigace na:
  • Směr jízdy.
  • Nadmořská výška.
  • Denní doba.

A v režimu navigace na:
  • Odhadovaná doba příjezdu.
  • Vzdálenost k cíli.
  • Odhadovaný čas do cíle.
  • Směr jízdy.
  • Nadmořská výška.
  • Denní doba.

Klepnutím na řazení v jízdním pruhu se zobrazí náhled příští křižovatky (klasika) a klepnutím na indikátoru rychlosti se přepnete do trasového počítače, který nyní obsahuje mnohem více datových polí, která už nebudu rozepisovat. Podívejte se na obrázky:

Obrázek Obrázek Obrázek

Opět vynikající novinka. Škoda jen, že tato pole nelze překládat.


Konfigurovatelná datová pole

Jednou ze zásadních novinek jsou konfigurovatelná mapová pole. Konečně! Kolik let trvalo, než je Garmin uživatelům nabídl... Nyní si tedy můžeme v mapě zobrazit a nastavit tři vlastní pole (opět až 6 možností). Čtvrté pole je nekonfigurovatelná okamžitá rychlost. Grafické provedení datových polí (velké šedé obdélníky) je trochu těžkopádné, ale určitě se to dá přežít. Možnost zobrazení těchto polí mluví ve prospěch širokoúhlých přijímačů - zbytek obrazovky, která je vyhrazená mapě je stále dostačující (viz obr.)

Obrázek

Možnost konfigurace mapové stránky se týká hlavně režimu Automobil a Kolo. Pro oba režimy si nuvi pamatuje konfiguraci zobrazení stránky (2D či 3D), takže při přesedlání na kolo uživatel nemusí režim zobrazení znovu konfigurovat. Ale kdo by tuto navigaci na kolo tahal Obrázek

Pro režim Chodec platí úplně jiná pravidla.

Co se týče rychlosti vykreslení, nepocítil jsem s mapou City Navigator Europe žádné potíže. Animace je svižná a bez problémů. O procházení mapy jsem psal už v předchozím, tak se tím nebudeme dále zabývat.


Režim Chodec

V režimu Chodec není možné zobrazit mapu ve 3D ani konfigurovat vlastní datová pole. Mapu můžete pouze přiblížit, oddálit nebo centrovat podle aktuální polohy. I tak má tento režim své vlastní kouzlo. Zadáte cíl vaší cesty a nuvi vám připraví podrobný itinerář cesty. Následující obrázky zachycují příklad chůze z Malostranského náměstí k Národnímu divadlu.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Tento režim nereflektuje jednosměrné ulice či nějaká dopravní omezení. Zkrátka se snaží najít nejlepší možnou trasu na silnici nebo mimo silnice (podle vašich předvoleb). V metropolích můžete využít v režimu chodec také veřejnou hromadnou dopravu, k tomu je ale potřeba vlastnit příslušnou mapu metropole s označením cityXplorer™.


Chodec a mapa cityXplorer™

Pro využití veřejné hromadné dopravy potřebujete k příslušnému městu mapu cityXplorer. Mapu je nutné koupit, ale nejedná se o nějak závratnou částku. Například mapa cityXplorer™ Prague stojí 10 USD nebo mapa cityXplorer™ Paris stojí 15 USD.

K tomuto zapůjčenému nuvi jsem dostal pouze mapu Paříže, takže jsem s MHD u nás experimentovat nemohl. Zkusil alespoň pár simulací právě v Paříži a i když nemohu potvrdit efektivitu navrženého itineráře, plánování tras je plně funkční. Opravdu se mi líbí včetně zpracování.

V nastavení si zvolíte, který druh přepravy nechcete využít (Autobus, Vlak, Metro) - do které kategorie spadají lanovky, trolejbusy nebo tramvaje vám teď neřeknu - nevím. Nakonec opět zvolíte cíl a vyčkáte na navrženou trasu. Jak už jsem zmínil, mohl jsem trasu pouze simulovat a nabídnu pouze sled natípaných obrázků, když jsem plánoval cestu z centra Paříže na Avenue de La Grande:

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

-- FIN
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 1350 - poprvé v ruce (závěr)

Odeslatod Path » 04.08.09 20:55 (Út)

Závěr

Celkově na mě nuvi 1350 udělalo dojem. Díky rychlým odezvám je radost s ním pracovat. Za jízdy se chovalo poslušně, i když se mi stalo, že nuvi v jednom okamžiku zatuhlo a pak si svévolně přepnulo mapu z Topo Czech 3 Pro na mapu City Navigator Europe.

Pokud je řeč o mapě Topo Czech v3, není zatím na tomto nuvi vůbec použitelná. Nuvi chybně vykresluje jednotlivé vrstvy a dokonce jsou některé komunikace přerušované. Největší problémy jsou s vykreslením stínovaného reliéfu (DEM), který nelze vypnout. Teď jsem dokonce dostal do situace, kdy je TOPO Czech naprosto ignorována a zobrazuje se CNEU, přestože je vypnutá. Ani mapa Atlas Czech nebyla ušetřena a její vykreslení je naprosto katastrofální. V první verzi firmware byl dejvický kulaťák pouze jakýmsi ostrovem.

Garmin poslední dobou často opomíjí výrobce map třetích stran a soustředí se pouze na své mapy. Přesto věřím, že s další verzí firmware to bude mnohem lepší. I s poslední aktualizací 2.70 se přeci jen vykreslení Atlasu zlepšilo. Toto je k nuvi 1350 asi má největší výtka. Uživatelé, kteří hodlají na tomto přístroji používat jiné než oficiální mapy od Garminu, měli by ještě chvilku počkat na firmware, který tuto chybu napraví. Otázkou je, zdali Garmin vůbec přidá funkci pro deaktivaci stínovaného reliéfu nebo ho alespoň pro určité měřítko potlačí. Budu-li mít v té době přístroj po ruce, dám vědět.

Když se tedy přenesu přes tento celkem zásadní nedostatek, přístroj bych běžnému uživateli, který nepreferuje mp3 přehrávač, FM vysílač neboa bluetooth technologii určitě doporučil.

Pro zájemce dopravních informací je potřeba dokoupit externí anténu RDS TMC, ale za sebe můžu potvrdit, že i když na jiných přijímačích RDS TMC přijímač mám, nejsou tyto informace relevantní. Na dopravní informace jsem už slyšel spousty názorů, ale z vlastní zkušenosti opětovně tvrdím, že nejsou aktuální. Horem dolem mě může kdokoli přesvědčovat, ale jezdím napříč Prahou včetně nonstop monitorovaných úseků každý jeden den. A najde-li se někdo spokojený, bude mít určitě na informace o dopravě zásadně odlišné požadavky. Sečteno podtrženo, anténa RDS TMC je fajn, ale ne nezbytná nutnost.


Hlavní výčet kladů a záporů

+ hmotnost a rozměry
+ rychlé odezvy přístroje
+ neomezený počet instalovaných map včetně vlastních názvů (img)
+ konfigurovatelná datová pole v mapě
+ hodnocení mapových POI
+ podpora mapy cityXplorer


- zatím chybná interpretace map výrobců třetích stran (více zásadní)
- maximální hladina pro zobrazení POI je 50 metrů (více zásadní)
- není podporováno zobrazení 3D budov (více zásadní)
- nelze plánovat trasy (více zásadní)
- pouze jeden průjezdní bod (více zásadní)
- nekvalitní lokalizace (méně zásadní)
- pouze slot na microSD (méně zásadní)
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 1350 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 04.08.09 22:29 (Út)

Některé textové nabídky jsou u nuvi 1350 přeloženy opravdu příšerně, tak jsem na rychlo udělal pár oprav. Kdo má zájem, může si opravený text stáhnout a případně si ho doopravit. Soubor cs_CZ.glx nakopírujte v nuvi do složky Text.

nuvi_1350_cs_CZ.rar
Nemáte oprávnění prohlížet přílohy.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 1350 - poprvé v ruce

Odeslatod Monoid » 05.08.09 11:01 (St)

Problem s nemoznosti vypnout stinovani DEM u TC 3 by slo asi docasne resit odstranenim DEM informaci ze zkompilovanaho img souboru pomoci GMapTool. Osobne jsem to nikdy nezkousel, ale vim, ze to lide delaji u jinych map, treba kvuli zmenseni velikosti mapy pro pristroje, ktere by DEM stejne nevyuzily a maji malo pameti.
Monoid
 
Příspěvků: 215
Registrace: 15.04.08 9:25 (Út)

Re: nüvi 1350 - poprvé v ruce

Odeslatod Romstar » 05.08.09 11:56 (St)

Zdravím, měl jsem doma 14 dní 1390tku a byl jsem s ní velice spokojený, ale ten jeden průjezdní bod je asi jediná věc co by mi opravdu vadila. Dál jsem musel Adresy poslat zvlášť a přejmenovat je na gmapprom1, pokud byly nahrané s Topo a Atlasem tak nefungovaly se CityNavigatorem.
Abych nezapomněl, na zamčení displaye jsem vůbec nepřišel. Obrázek
Obrázek uživatele
Romstar
 
Příspěvků: 342
Registrace: 30.08.08 15:54 (So)
Bydliště: Prostějov

Další

Zpět na Garmin: GPS přijímače

Kdo je online

Online uživatelé v tomto fóru: CommonCrawl [Bot], Yandex [Bot] a žádný návštěvník.