Obsah:
1. První dojmy
2. Menu a nastavení
3. Kam vést? a Mapa
4. Diagnostický režim
5. Spolupráce s PC
6. S nuvi za Volantem
Část první...
nuvi 760: první dojmy
Nedávno jsem psal pár řádek na téma Co přinese nová řada nuvi 7x0 ? Konečně mám možnost jeden GPS model z této řady otestovat v praxi a to nuvi 760 (správně se píše nüvi® 760, ale nějak jsem si zažil nuvi, tak doufám, že se nikdo zlobit nebude), který by měl být TOP produktem společnosti Garmin pro rok 2008. Tento model GPS zatím není v prodeji, ale už teď je jasné, že bude patřit do nejdražší kategorie produktů automobilové navigace značky Garmin. Vzhledem k ceně si jej pořídí spíše jen fajnšmekři. Běžní uživatelé, kteří se nezajímají o záznam track logu si určitě pořídí starší a levnější model nuvi 660, u kterého tento týden klesla cena pod deset tisíc korun - konečně.
Obsah balení
První dojem na mě udělala krabice, která je o téměř polovinu nižší než u jeho předchůdce nuvi 660. Uvnitř balení je kromě samotného přístroje staré známé kožené pouzdro. Dále je v krabici přibalen propojovací USB kabel, auto-adaptér (12/24 V) s vestavěnou anténou GMT 21 určenou pro příjem dopravních informací, držák na sklo, disk na palubní desku (alternativa k přichycení na čelní sklo) a manuál Quick Start nuvi 700 Series. Žádný jiný podrobný manuál nebyl přibalen. České manuály dosud nejsou k dispozici. Ten kdo ovládá angličtinu si ovšem může stáhnout návod na webu výrobce, přímo zde.
V balení již nenajdeme napájecí AC adaptér (230 V). Chápu to tak, že ušetřit se zkrátka někde muselo a navíc to umožnilo zmenšit objem balení, což také výrazně snižuje náklady na přepravu. Na druhou stranu jsem tento adaptér u jiných GPS modelů moc nevyužíval, pokud tedy nepočítám PDA.
Hardware
Původně jsem chtěl přiložit pár fotografií, ale těch je dostatek na stránce výrobce. Nuvi 760 má téměř stejný design jako model nuvi 250W, jen čelní orámování je provedeno v černé barvě místo stříbrné. Nuvi 750 je stříbrné celé. Základní technické parametry také nebudu uvádět, raději pro úsporu místa přiložím odkaz pro vzájemné srovnání nuvi 250W, nuvi 660 a nuvi 760. Čím je nuvi 760 vybaveno jsem psal zde, takže ostatní bude postupně popsáno níže.
Jakmile jsem vzal nuvi 760 do ruky, první co jsem udělal, strčil jej do kapsy u kalhot. To je takový můj menší rituál – vejde-li se navigace do kapsy, pak má vhodné rozměry. Pamatuji, jak jsem kdysi tahal StreetPilota IIID v ruce, kdykoli jsem vystoupil z auta. StreetPilot III byl vynikající navigátor, ale právě pro své rozměry jsem ho málokdy vozil. Mezi řádky… TomTom GO 910 se mi do kapsy nevešel, a to jsem se opravdu snažil
nuvi 760 tímto - mým velmi subjektivním - testem prošel, takže k rozměrům i hmotnosti se mohu vyjádřit kladně, i když 190 gramů je hodně na hraně. V ruce se tento GPS přijímač drží příjemně.
Displej
Dotykový displej je širokoúhlý, jemný a matný. Oproti předchozím modelům má vylepšený anti-aliasing a vykreslení příčných čar je opravdu velmi jemné. Matné antireflexní provedení velmi dobře zabraňuje silným světelným odleskům, jas je vynikající. Ve srovnání s předchozí řadou mi tento displej přijde o něco méně citlivější na dotyk. Na displej se musí více přitlačit. Dokonce jsem před tímto kouskem držel v ruce jiný předváděcí model nuvi 760, kde citlivost displeje byla ještě o dost horší, skoro by se dalo mluvit o necitlivosti. Nejvíce je to znát u posouvání mapy, kdy jsem několikrát přejel prstem po displeji jen tak na prázdno. Nemám bližší informace o výrobci displeje, ale doneslo se mi, že i tady to Garmin hraje na dvě strany - dva výrobci. Je možné, že si toho běžný uživatel ani nevšimne nebo mu to nepřijde, ale když máte vedle sebe tři přístroje, pak vás to okamžitě zarazí. Určitě půjde jenom o zvyk, mně to však vadí. Co se týká ostrosti, respektive jemnosti, tak ta je naopak vynikající.
Pozorovací úhly jsou výborné, pokud se na displej nenahlíží seshora. Pohled na displej z horní strany se už při mírném naklonění přístroje dost razantně zhoršuje, a proto nebude umístění nuvi 760 v nižší části středu palubní desky příliš šťastné řešení. Nechci říct, že je v tomto úhlu displej nečitelný, ale určitě nelze mluvit o komfortním čtení. Nejvhodnější poloha displeje je vždy kolmo k pohledu řidiče. Při natočení displeje vlevo či vpravo je displej stále čitelný, jen zelená barva mírně přechází do fialové a naopak.
Sloty, tlačítka a konektory
Slot na paměťovou kartu typu SD je umístěn z boku na levé straně a nad ním výstup pro sluchátka (klasický Jack 3,5 mm). Na dolní hraně je mini-USB konektor pro připojení nuvi k PC a uprostřed je slot určený pro dokování k držáku. U tohoto slotu je také popis se sériovým číslem zařízení. USB rozhraní je opět 1.1! Nechápu, proč Garmin otálí s verzí USB 2.0. Sice nekopíruji obsáhlé mapy tak často, ale když k tomu dojde, tak to trvá a trvá a trvá...
Na horní hraně přijímače je posuvný přepínač (jako u GPS nuvi 2x0), který se vždy vrací do střední polohy. Posunutím vlevo se nuvi zapne nebo vypne, posunutím vpravo se uzamyká displej. Uzamčení displeje je vhodné v případě, že chcete nuvi využít jako MP3 přehrávač a nosíte jej v kapce. Tento přepínač také údajně supluje resetovací tlačítko, které zde chybí. Podle manuálu: pro resetování je nutné přidržet přepínač na 8 sekund v poloze Zapnout, tedy vlevo. Ve skutečnosti se mi resetovat nuvi tímto způsobem nepovedlo. Pro reset je tedy nutné držet prst v pravém dolním rohu displeje i po zapnutí nuvi. Po určité době vyskočí zpráva: Opravdu chcete smazat všechna uživatelská data? Klepnutím na Ano se přístroj vrátí do továrního nastavení. Na zapínání i vypínání reaguje nuvi 760 svižně.
Jsem zklamaný, že Garmin nepřidal tlačítko, které by si uživatel mohl sám nakonfigurovat. Hned bych jej využil k markování waypointů, tj. rychlé uložení aktuální pozice. Chápu sice strategii marketinku této společnosti, ale v tomto případě mohli uživatelům opravdu vyjít vstříc.
Anténa
Anténa pro příjem GPS signálu je stejně jako u nuvi 2x0 vestavěná, což je z praktického hlediska velmi příjemné, protože není co ulomit. Osobně bych dal raději přednost výklopné patch anténě, protože k vestavěným anténám nemám velkou důvěru. Přístroj je ale osazen GPS čipem SiRF Star III, takže je citlivost dostatečná. I když po známé trase nuvi 760 zobrazovalo o dva - tři metry vyšší nepřesnost. Nenajel jsem ale s tímto přijímačem tolik kilometrů, abych dělal ukvapené závěry. Na zadní straně přístroje je konektor pro připojení antény externí.
Držák na sklo a napájení
Držák na sklo je jiný než u nuvi 660 nebo nuvi 2x0 a zdá se mi lepší. Tělo aktivního držáku je tenčí a nevyčuhuje nad přijímačem. V těle držáku sedí nuvi 760 pevně a jistě. Na zadní straně přijímače je otvor, do kterého se držák jemně zaklesne. Dokování i vyjmutí přijímače z držáku nečiní žádné potíže. Napájení z auto-adaptéru již není řešeno konektorem s mini-USB, tady Garmin přišel s novým typem konektoru. Trochu mě to překvapilo, ale nakonec proč ne. Konektor se k držáku připojuje zprava. Na levé straně držáku je konektor pro připojení externího mikrofonu, který bych určitě doporučil těm, kteří chtějí nuvi 760 využívat pro handsfree telefonování. Ostatně ti, kteří k tomuto účelu nechtějí nuvi 760 využívat by si tento model pravděpodobně asi nekoupili. Nevím kolik přesně externí mikrofon stojí, ale typoval bych částku kolem tisícovky.
Gaminem patentovaný kulový čep se zámkem mezi ramenem a tělem držáku zůstal zachován. Díky tomu jsem mohl tělo držáku nuvi 760 nasadit na rameno původního, který už v autě mám. Obecně platí, že Garmin věnuje velkou pozornost držákům pro své GPS přijímače, které na skle drží jako přibité – pevně a jistě. Jenže pevně někdy znamená méně než více. Gumová přísavka je totiž identická jako u předchozích modelů a to je škoda, protože sundání držáku ze skla se někdy může stát noční můrou. Jednou jsem musel použít i skalpel, abych držák ze skla sundal. Nakonec to gumová přísavka stejně nepřežila a tak jsem si šel koupit jinou. Ale ouha, náhradní přísavky se samostatně neprodávají, pouze celé rameno a to stojí cca 1000,- Kč. Informoval jsem se u českého zastoupení Garmin a opravdu byly přísavky velmi častým předmětem reklamace. Celkově mám ale z tohoto držáku velmi dobrý dojem.
Součástí auto-adaptéru je přijímač a anténa dopravních informací GTM 21. Osobně používám starší a v současnosti nedodávaný typ GTM 11, který je sice elegantnější (nemá přísavky, pouze prut či drát), ale každodenní připojování a odpojování mini-USB konektoru k nuvi není moc šťastné. S GTM 21 u nuvi 7x0 tato každodenní rutina odpadá. GTM 21 je velmi podobná anténě GTM 12 pouze s tím rozdílem, že je pevně spojena s auto-adaptérem. Pro upřesnění: americké modely jsou vybaveny anténou s označením GTM 20.
Vnitřní paměť
Bohužel je model nuvi 760 vybaven flash pamětí o kapacitě 2 GB, stejně jako předchozí řada. Píšu bohužel, protože podle mého názoru je tato kapacita paměti nedostatečná. Za ideální bych považoval kapacitu paměti 4 GB. Proč? Disk je formátován jako FAT 32, tedy z 2 GB je fyzicky celkově k dispozici 1,85 GB. Předehraná mapa City Navigator Europe NT 2008 z této paměti ukousne 1,36 GB a mapa TOPO Czech v1.20 dalších 73,9 MB. Obě předehrané mapy včetně původního software a souborů v paměti zaberou rovných 1,80 GB. Základní Base mapa má něco kolem 6 MB. Tedy volná paměť činí pouhých 50,5 MB! Garmine, co tohle má znamenat?!
Samozřejmě, že lze další mapy nahrát na SD kartu, ale tenhle počin se mi nelíbí. Každým rokem narůstá City Navigator Europe na objemu, o TOPO Czech nemluvě. Takže až vyjde verze City Navigator Europe NT 2009, vsadím se, že se tahle kombinace obou map do zařízení nevejde! A to jsem neuvažoval mapu ATLAS 10R. Mimochodem, dnes jsem během jízdy v nuvi 760 natípal 19 obrázků (bmp), které ve formátu bmp fyzicky zabraly v paměti zhruba kolem 27 MB.
Místo na disku lze samozřejmě o pár desítek až stovek megabajtů zvětšit, ale opět na úkor odstranění souborů původních. Struktura paměti flash je podobná jako u ostatních modelů nuvi. V rootu jsou celkem tři složky:
- Audible – určena pro audio knihy (kampak se asi vejdou?) – demo soubory zabírají cca 3,5 MB
- Garmin – nejdůležitější složka
- JPEG – složka určena pro vlastní obrázky
Ve složce Garmin dále najdeme složky:
- Diag – s 1 MB bin souborem
- GPX – obsahuje soubor Current.gpx, do kterého se ukládají kopie tras, waypointů a stop z vnitřní paměti nuvi
- SCRN – pro výřezy obrazovek
- HELP – tato složka obsahuje soubory s nápovědou o velikosti 1,34 MB, fyzicky však zabírá 7 MB
- LEX_PKG – demoverze slovníku
- POI – body zájmů ve formátu gpi
- RemoteSW - update software pro TMC a bluetooth
- TEXT – obsahuje popisy k dopravním informacím včetně překladu nabídek (formát gtt) – zabírá 8,14 MB
- VEHICLE – soubory s 3D ikonami – zabírá 4,68 MB
- VOICE – 122 souborů s hlasovou navigací (kombinace vpm a sum) – tato složka zabírá celých 341 MB
Ušetřit místo v paměti by se tedy dalo řešit obdobně jako u předchozích modelů. Samozřejmě po předchozí záloze celého disku, například na DVD médium:
Odstranit obsah složky Audible (úspora 3,5 MB)
Odstranit obsah složky HELP kromě podsložky Czech (úspora 6,5 MB)
Odstranit obsah složky TEXT kromě souborů Cesky_Trf.gtt a Czech.gtt (úspora 7,26 MB)
Odstranit obsah složky VEHICLE kromě souboru car_blue.srf (úspora 3,49 MB)
Odstranit obsah složky VOICE kromě souborů cesky__.sum a Cesky__.vpm (úspora 339 MB)
Ve výsledku by se dalo ušetřit až 360 MB z tolik drahocenné paměti. Kdo se bude do podobného pročišťování pouštět, ať činí velmi opatrně a rozhodně si nejprve všechny soubory pečlivě zálohuje.
Pokračování dále...