Garmin Oregon - poprvé v ruce (rozpracováno)

Vše co se týká železa značky Garmin.

Garmin Oregon - poprvé v ruce (rozpracováno)

#1 Odeslatod Path » 16.07.08 4:05 (St)

Část první...

Po úspěšné řadě outdoorové navigaci GPSMAP 60CSx a polo úspěšném Coloradu přichází Garmin s další novinkou - turistickou navigací Garmin Oregon, který se bude prodávat v pěti verzích (bližší informace včetně tiskové zprávy zde.). Oregon 400 bude navíc obsahovat připravovanou topo mapu Evropy v měřítku 1:100 000, kterou již Garmin dokončuje. Topo mapa EU sice nebude tak podrobná, jako mapy lokálních výrobců, přesto nabídne turistický ekvivalent k automapě CNEU.

Do ČR jako první dorazil model Oregon 300, na který zde zaměřím pozornost. Oregon 300 obsahuje reliéfní mapu Topo Czech v2 a reliéfní mapu světa, která je rovněž k dispozici u autonavigace nuvi 2x5. Postupně sem budu připisovat popis i jednotlivé postřehy...


Garmin Oregon 300

Základní technické parametry

Nejprve k základních technickým parametrům:

Rozměry: 114 mm (výška) x 58 mm (šířka) x 36 mm (hloubka)
Hmotnost: 192,8 g bez baterií (zhruba stejná váha jako 60CSx)
Displej: dotykový TTF, rozlišení 240 x 400 px, rozměry: 76 mm uhlopříčka (3 palce)
Baterie: 2 x AA (alkalické, NiMH, Lithiové)
Výdrž na bat.: až 16 hodin
Poudro: tvrzený plast, pryžový pás
Odolnost proti vodě: IPX 7 (IPX 7 znamená výdrž 1 m pod hladinou po dobu 30 minut)
Plování: Pozor, Oregon neplove!
Provozní teplota: od -20°C do 70°C (tento režim závisí na použitých bateriích)
Rozhraní: USB 1.0 (konektor miniUSB)
Vnitřní paměť: typ flash 850 MB
Alokace pro waypointy: 1000 bodů
Alokace pro trasy: 50 tras
Alokace pro tracklog: 10 000 bodů ve 2D režimu (bez nadmořské výšky), max 20 uložených tracklogů
Paměťová karta: microSD (nepřiložena)
Elektronický kompas: Ano
Barometrický altimetr: Ano
Bezdrátový přenos dat: Ano (mezi modely Oregon, snímač tepové frekvence a kadence pro cyklisty - snímač na pedály)
Konektor pro externí anténu: Ne


GPS přijímač (žádný SiRF, žádný MTK)

Zatím není úplně známo (Garmin dělá tajnosti), jaký procesor se ukrývá pod kapotou Oregonu. Protože ale Garmin postupně přechází na "železo" od společnosti STMicroelectronics, lze předpokládat, že i procesor bude typu STM.

Čipset GPS přijímače je STM Cartesio, který používá technologii HotFix (obdoba InstantFixII společnosti SiRF). Pokud by se jednalo o čipset integrovaný přímo v procesoru, pak to bude řešení Teseo GPS engine - to už ale spekuluji. Výhodou čipsetu STM jsou nízké hodnoty TTFF, studeného, teplého a horkého startu, plná podpora WAAS a EGNOS včetně zpracování signálů z připravovaného družicového systému GALILEO.

STM Cartesio je integrován např. v řadě nuvi 2x5 a z vlastní zkušenosti s modelem 255WT můžu zpracování signálu jen vychválit. Tam, kde jsem měl u nuvi 760 (SiRF) problémy, tam STM pracovalo korektně.

Ještě pár základních parametrů k GPS - Přesnost:

GPS: méně jak 10 m na hladině významnosti 95 %
DGPS: od 3 do 5 m na hladině významnosti 95 % (typicky pro WAAS v USA)
Rychlost: 0,1 m/s v rovnovážném stavu
Počet kanálů: údajně 32 (bez záruky)
Čas zpracování signálu: HS < 1 s, TS < 33 s, SS < 36 s (s autolokací)
Frekvence: 1 Hz

Kompas

Přesnost ± 2° (na pólech a v jejich blízkosti až ± 5°)

Barometrický výškoměr

Přesnost ± 3 metry v závislosti na správné kalibraci (no to bych rád jednou zažil)
Rozlišení: 0,3 m
Rozsah: od -610 m do 9 144 m


ZÁKLADNÍ FUNKCE

* Satelitní stránka
* GPS Kompas + el.kompas (+ ukazatel směru a vzdálenosti k cíli)
* Zobrazení mapy 2D + 3D (podpora reliéfního zobrazení)
* Pseudo 3D zobrazení pro mapy ve 2D
* Autorouting
* Plánování tras
* Itinerář trasy
* Záznam protokolu trasy (tracklog včetně správy)
* Konfigurovatelný trasový počítač (výchozí, automobil, geocaching)
* Vytváření a správa waypointů
* Podpora POI
* Vytváření vlastních profilů
* Konfigurace pořadí nabídek
* Výpočet plochy
* Vykreslení zaznamenané výšky
* Bezdrátový přenos dat
* Stopky
* Kalendář
* Budík
* Kalkulačka
* Prohlížeč obrázků
* Lov a rybolov
* Východ a západ slunce a měsíce
* Podpora geocachingu
* Podpora Wherigo
* Podpora fitness
* Podpora námořních výstrah
* Podpora zobrazení přílivu a odlivu


Obsah Paměti

Po připojení k PC pomocí přiloženého USB kabelu se Oregon slušně zeptá, zdali chcete přejít na diskovou jednotku. Pokud zvolíte NE, můžete s Oregonem dále pracovat, aniž by byl napájen z baterií. Zvolíte-li ANO, automaticky dojde k přenosu uložených waypointů, tras, tracklogů z vnitřní paměti přístroje do GPX souboru ve složce x:\Garmin\GPX. Tahle operace při větším množství záznamu docela zdržuje. Dokud nejsou všechna data exportována, disk Oregonu se nepřihlásí. Struktura složek je taková to:

Obrázek Obrázek

Složky:
  • GPX - kopie waypointů, tras a tracklogů ve formátu GPX
  • JPEG - složka určena pro vlastní obrázky.
  • POI - soubory s body zájmu ve formátu GPI
  • Profiles - do této složky se ukládají konfigurační soubory uživatelských profilů ve formátu XML (přípona gpf) a JPG obrázky s tapetou.
  • scrn - sem se ukládají výřezy obrazovek (natípané obrázky v bmp formátu)
  • Text - lokalizační soubory nabídek a popisů ve formátu XML (přípona gtt) - zde se určitě vyřádíme

Soubory:
  • gmapbmap.img (základní mapa světa s podporou reliéfního zobrazení - 90,5 MB)
  • gmapsupp.img (předinstalovaná mapa TOPO Czech v2 - 195 MB)
  • gmaptz.img (transparentní mapa s definicí časových pásem - 577 kB)

Díky souboru gmaptz.img nemusí uživatel nastavovat časové pásmo ručně, ale může jej nechat zvolit automaticky v závislosti na aktuální poloze.

A co nám říká OS o připojeném disku?:

Kapacita disku: 939 MB (984 973 312 bajtů)
Využité místo: 299 MB (314 310 656 bajtů)
Volné místo: 639 MB (670 662 656 bajtů)


Obsah balení

Domů jsem si přinesl elegantní černou krabičku, která obsahovala samotný přístroj (baterie nejsou přiloženy), karabinu s klipem, propojovací USB kabel, tištěnou příručku Rychlý průvodce (čeština chybí) a CD-ROM, na kterém jsou k dispozici návody a rychlé příručky v elektronické podobě. Na tomto CD již návod v češtině je, takže ti co jej potřebují, si návod budou muset vytisknout nebo nastudovat v PC. Nic dalšího přibaleno nebylo. Ostatní příslušenství je možné dokoupit samostatně. Ihned po vybalení z krabičky jsem pořídil pár fotografií:

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Tělo přístroje

Elegantní buclaté tělo Oregonu se velmi podobá předchozímu modelu Colorado s drobnými rozdíly. Na první pohled je zřejmé, že z přístroje netrčí - na rozdíl od Colorada - helixová anténa (ta je nyní vestavěná a pokud dobře předpokládám, tak bude typu patch) a rovněž chybí ovládací kolečko. Na zadní straně přijímače je kovová spona (stejná, jako má Colorado), na kterou lze nasunou přibalenou karabinu případně další příslušenství. Jediným ovládacím prvkem je vypínač z boku na pravé straně a vše ostatní se ovládá pomocí dotekového displeje.

Troufnu si tvrdit, že expedice si do velmi chladných podmínek tento přístroj sebou nevezmou. Bez rukavic bude spona v extrémních podmínkách přimrzat k dlani - v rukavicích se velmi těžko budou některé nabídky ovládat. Na sponu lze však nasunou plastový kryt s připojenou karabinou, čímž problém přimrzání ke sponě odpadá. Teď budou pro změnu přimrzat prsty ke karabině ;) Ale koho se tyto problémy týkají...

Samotné tělo přístroje je vyrobeno z odolného zpevněného plastu. Prostor pro baterie, který současně chrání elektroniku je rovněž z plastu, ale výrobce uvádí, že tato část je pokovena - tím si nejsem zrovna dvakrát jistý. Je možné, že nátěrová hmota cihlové barvy obsahuje kovové částice, ale pádný důvod k tomu nevidím, ba přesně naopak. Pro sundání krytu baterie je nutné nadzvednutím uvolnit západku v dolní části upevňovací spony a toto řešení mi přijde daleko vhodnější než klasický otočný čep, jaký známe např. u 60CSx.

Nasazení zadního krytu po výměně baterií je opět velmi jednoduché, ale je nutné tomuto kroku věnovat patřičnou pozornost. Pokud nenasadíte nejprve přední část krytu, pak po zacvaknutí západky nebude přesně k tělu přístroje kryt doléhat a může se tak do něj v deštivém počasí dostat voda (viz. čtvrtá fotografie výše). Osvědčil se mi postup, kdy vrchní část zadního krytu silněji přitisknu prstem k tělu přistroje, následně přiklopím zadní část a zaklapnu západku. Každý si jistě najde svůj grif.

Prostor pro paměťovou kartu typu microSD se nachází pod bateriemi a už dopředu připomínám, že tvrzení o nevhodnosti tohoto řešení není na místě. Vzhledem k dostatečné kapacitě vnitřní paměti nikdo nebude tak často karty prohazovat. Prostor pro baterie je utěsněn gumovým těsněním, které se doufám časem nevytlačí. Co se týká baterií, tak výrobce doporučuje použit typ NiMH o kapacitě vyšší než 2500 mAh, které nejsou starší než jeden rok. S tím nezbývá, než souhlasit.

Na spodní straně přístroje je po odejmutí gumového krytu k dispozici mini USB konektor pro připojení Oregona k PC nebo externího napájení. Gumový kryt je technicky proveden na jedničku. Kromě konektoru je zde i očko pro upevnění vlastní šňůrky, například na krk. Tělo přístroje obepíná zapuštěný gumový pásek, který se určitě nebude časem odlepovat, tak jak to známe např. u Visty. Po pravé straně má gumový pásek prolis pro vypínač, který je dobře nahmatatelný i ve stížených světelných podmínkách.

Celkově se Oregon drží v ruce velmi dobře. Přes své buclaté tělo se v dlani neprotáčí, nemá žádné ostré hrany ani jiné výčnělky, které by při držení nebo transportu někde překážely. Konstrukce těla ale znemožňuje ovládat Oregon položený na pevné desce, např. na stole. Díky velkému kolébání budete nejčastěji přístroj ovládat v ruce.

Zbývá už pouze zmínit třípalcový dotekový displej...


Displej

Dotekový displej je u tohoto přístroje velkou zásadní inovací. Procházení nabídek, které jsou navíc animované, vás určitě nadchne. Už na lehký dotek displej reaguje svižně po celé své ploše. Tady si Garmin připravuje půdu pro plánovaný model nuvifone, který se ovládáním bude blížit již legendárnímu iPhone společnosti Apple. Dojmy z ovládání se jen velice těžko dají popsat. Zkrátka,... vývojáři Garminu si s ním opravdu vyhráli.

Bohužel jsem velmi zklamán kvalitou zobrazení. Nejedná se o samotné rozlišení, které je samozřejmě dostatečné, ale o čitelnost zobrazovaných údajů. Bez podsvětlení z displeje téměř nic nelze přečíst (psal jsem o tom i zde). Aby bylo možné nepodsvětlený displej přečíst, musel by mít člověk oči jako kočka. Desetistupňová úroveň podsvětlení rozhodně nestačí. Možná by i stačila, kdyby podsvětlení nebylo uměle přiškrceno. Garmin doporučuje pro optimalizaci životnosti baterií maximální úroveň podsvětlení na 50 procentech. Garmine, Garmine,.. i 100 % je málo! Stejné provedení displeje má nuvi 255WT, které při nastavení intenzity podsvětlení na 100 % září dvakrát více.

Mezi další nepříjemnou vlastnost matného displeje je rozlévání denního světla po celé jeho ploše. Obraz oblohy v displeji je další nepřítel. Tady podsvětlení nepomohlo vůbec. Nezbývá než přístroj naklopit do vhodného úhlu. Bída!

Co se týká odolnosti displeje proti mechanickému poškození (vrypy a škrábance) nedělal bych si velké starosti. Tento displej se jen tak nepoškrábe, pokud se k němu budete chovat rozumně. Uvažujete-li o ochranné fólii, pak si rovnou pořiďte příruční svítilnu. Kdepak, fólii určitě nedoporučuji.

Ještě jednu věc k displeji mám, ale ta se už týká samotného ovládání a procházení nabídek. Pro procházení nabídek jsou v dolní části zobrazeny šipky (vpravo a vlevo). Při držení Oregonu v levé ruce mám problém klepnout palcem na šipku v levém dolním rohu. S novou konstrukcí outdoorového přístroje bych potřeboval novou konstrukci kloubů mého palce. Uvítal bych možnost volby umístění těchto tlačítek v horní části displeje. Pro pohodlné ovládání tak musím Oregon držet pouze ve třech prstech. Budu muset Garmin požádat o fotografie horních končetin jejich vývojového týmu, jinak si budu myslet, že jsem palcový mutant. Nejde o nijak zásadní věc, ale opět připomínám nemožnost použití rukavic, pokud si na palci nevyžmouláte špičku - Obrázek - tohle berte s nadsázkou.

V dalším příspěvku se podíváme na položky Menu...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Garmin Oregon - poprvé v ruce (Část druhá...)

#2 Odeslatod Path » 18.07.08 5:29 (Pá)

Část druhá...

Položky Menu

Nejprve k tomu nejdůležitějšímu…


Kalibrace displeje

Pro kalibraci dotekového displeje je nutné stisknout tlačítko napájení po dobu 30 sekund (při zapnutí).


Návrat k továrnímu nastavení

Při potížích je někdy nutné nastavit přístroj do továrního nastavení. Postup:

Nastavení > Vymazat > Obnovit výchozí nastavení výrobce > Ano


Odstranění všech uživatelských dat

Při zapnutí přidržet prst v horním levém rohu obrazovky. Po pár sekundách budete dotázání na odstranění všech uživatelských dat.


MENU

Menu, které se po zapnutí přístroje zobrazí, je celkem přehledné. Skládá se z 24 položek, jejichž pořadí můžeme snadno konfigurovat. K procházení nabídek lze využít dvou dolních kurzorů (šipky) nebo jimi můžeme listovat tažením prstu přes obrazovku jako u iPfone. V dolní části obrazovky se také zobrazují indikátory stavu baterie a příjmu satelitního signálu. Klepnutím na indikátor družicového příjmu přejdeme na satelitní stránku. Listování v položkách a zobrazování i zavírání jednotlivých stránek je plně animované. Náhledy dostupných položek menu:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pozadí (tapetu) lze také snadno změnit. Stačí umístit vlastní obrázek o rozměrech 240 x 400 ve formátu JPG do složky Garmin\JPEG.


Satelitní stránka

Jak už jsem psal výše, na satelitní stránku přejdeme klepnutím na indikátoru družicového příjmu. Stránka nyní obsahuje 14 pozic pro sloupcové grafy, které znázorňují kvalitu příjmu družicového signálu. Pokud je signál plně zpracován a využit pro výpočet polohy uživatele, je označen zelenou barvou. Pro nezpracované signály je využita bílá barva. Polohy družic vůči uživateli jsou vykresleny na dvou soustředných kružnicích. V pravé části od těchto kružnic se zobrazuje nadmořská výška, v horní části aktuální poloha a odhad její přesnosti.

Překvapilo mě, že nelze u Oregonu zadat vlastní polohu, tzn. vždy je nutné polohu zajistit pouze satelitním příjmem. Nemožnost této volby mi vadí.

V rámci satelitní stránky je možné zobrazit diagnostický režim. Stačí na této stránce přidržet prst v horní levé části na dobu šesti sekund - chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel. Přihodil bych pár obrázků diagnostického režimu, ale nebylo možné je natípat. Za zmínku stojí obrazovka s vyznačením bodu včetně souřadnic v pixelech, kde je přiložen prst. V dolní části obrazovky je tento bod přesně pod prstem. Při tažení směrem nahoru se tento bod posune téměř o půl centimetru od osy prstu. Na tak malé ploše se jedná o poměrně nepříjemně velký rozdíl.

Během krátké doby používání jsem měl pocit, že odhad přesnosti vykazuje poměrně velká čísla (menší přesnost polohy). V terénu se na přesnost budu muset více zaměřit a porovnat např. s 60CSx, která má helixovou anténu. Konstrukce antény zde bude hrát daleko větší roli než typ použitého GPS čipsetu.

Obrázek

Nyní si v rychlosti projedeme jednotlivé položky Menu.


Mapa

Při klepnutí na položku mapa, se zobrazí mapová stránka buďto ve 2D (sever, čelem) nebo 3D, které je trochu nezvykle označené jako režim automobil. Preferované zobrazení lze samozřejmě nastavit. Mapu lze procházet, zoomovat ručně nebo automaticky při navigaci, zobrazuje jak měřítko, tak ukazatel severu. Ovládání mapové stránky se velmi blíží automobilovým navigacím. Pokud je mapa ve 3D režimu pak po jednom klepnutí na displej se zobrazí režim 2D. Při dvojitém klepnutí je zaznamenána poloha (zobrazený špendlík) a mapa se zastaví a máme připraven bod k uložení aktuální pozice. Raději bych k markování pozice využíval hardwarové tlačítko podobně jako u starších modelů. Sám jsem zvědavý, zdali si na tento postup zvyknu. Další možnost je návrat do menu a zvolit Označit trasový bod. Pro označení bodu ve velké rychlosti bude určitě výhodnější využívat uložení přímo v mapě.

Na pátém obrázku je zobrazeno upozornění na překročenou rychlost. Mimochodem, POI se nezobrazují stejně jako u řady nuvi. Tedy zobrazují, ale pouze v režimu 2D a v měřítku 80 metrů - to špatné, co mohl Oregon od nuvi převzít, rozhodně převzal. Opět pár náhledů:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Kam vést?

Položka Kam vést? je rozčleněna velmi přehledně a logicky. Co vše lze prohledat napoví nejlépe obrázky. Také přiložím náhledy všech možných kláves, kde se jednotlivé režimy přepínají pomocí kurzorů. Napsat text není vůbec složité.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

V nabídce Kam vést? mi chyběla položka vedení na vzdálenost a směr (na kurz). Nakonec jsem ji našel, ale v místě, kde bych ji rozhodně nehledat. Musíte mít vytvořen alespoň jeden bod (waypoint), poté se v hlavním menu přepnout do správce bodů, z kterého nějaký bod vyberete. Šipkami dolu najedete na Projektování tras. bodu, který je v nabídce až úplně dole. Až teď můžete zadat azimut a vzdálenost a nový bod uložit. Tento postup je celkem krkolomný.

Všechny ostatní nabídky jsou řazeny celkem přehledně. Nepodařilo se mi zobrazit informace typu Příliv/odliv z instalované mapy US Tides, které na 60CSx běhaly jako po másle. Možná je zapotřebí bližší poloha k těmto bodům, tu však nelze ručně definovat.


Kompas

Pro navigaci k cíli a zobrazení navigačních údajů slouží stará dobrá kompasová stránka. Je možné využít el.kompasu, který je nutné kalibrovat nebo údajů z družicových údajů. Ve druhém případě je pro správné zobrazení údajů nutný pohyb přijímače s dobrým příjmem GPS signálu. Ke kalibraci el.kompasu je opět nutné dvojí otočení kolem vlastní osy ve vodorovné rovině. Lze opět přepínat mezi ukazatelem směru (první obrázek), kdy jdete správným směrem, pokud šipka kompasu směřuje vzhůru a ukazatelem kurzu (ostatní obrázky), kde se přehledně vyobrazuje vztah polohy uživatele a cíle a rovněž poloha uživatele ke spojnici mezi počátečním a cílovým bodem - odchylka od kurzu.

V horní části kompasové stránky jsou celkem 4 konfigurovatelná datová pole. Každý si tam může zobrazit, co potřebuje. To ovšem není nic nového. Oregon umí bezdrátově komunikovat také s externími snímači zn Garmin a na obrázku dole můžete vidět, zobrazené pole s mým srdečním tepem. Nízkými hodnotami se nenechte zvyklat, po dvaceti metrech se už pohybovaly okolo 110. Údaje ze snímače tepové frekvence se automaticky ukládají do tracklogu ve formátu GPX.

Přiznám se, že jsem si s kompasem nijak zvlášť podrobně nehrál, ale minimálně dva kilometry jsem s touto aktivní stránkou nachodil. Ať už v režimu GPS nebo při zapnutí el.kompasu mi ukazatel na kurz po chvílích nepříjemně poskakoval. Na kalibraci kompasu jsem si přitom nechal obzvlášť záležet. Na tuto stránku se ještě budu muset do budoucna zaměřit. Zde je pár náhledů:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Označit trasový bod

Klasika. Slouží pro uložení aktuální polohy a jsem velmi rád, že Oregon pro waypointy nepoužívá označení Oblíbené, z kterého mívám kopřivku. Možnosti editace waypointu jsem celkem bohaté, přehledné a intuitivní. Jak už jsem zmínil výše, jediné čemu nerozumím je umístění položky Projektování bodu do této sekce. Pokud však víte kde hledat, nebudete v terénu nepříjemně překvapeni. Hry, kdy se několik skupin přesouvá na azimut a vzdálenost v několika sledech za sebou mi přijdou mnohem zábavnější než hledání keší. Nevěřili byste, kolik se u toho lidí ztratí. Jedná se o celodenní zábavu, na kterou doporučuji přibrat také tchyni.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Trasový počítač

Stránka Trasový počítač je v Oregonu označena také jako palubní deska. Garmin pamatoval i na časté použití outdoorového GPS přijímače ve vozidle a v Oregonu nabízí celkem tři typy jeho zobrazení: Výchozí, Automobil a Hledání pokladu. Rozdíly jsou pouze v zobrazovaných informacích v horní části displeje. Co se kde zobrazuje, si můžete vyhodnotit sami na základě obrázků. Nevím, z čeho přesně vychází informace o západu slunce, ale ta se rozhodně neslučuje se skutečností. Tento časový údaj neodpovídá ani údaji ze stránky Slunce a měsíc. Zbývajících 6 datových polí jsou plně konfigurovatelné a vybírat je opět z čeho. Opět nechybí ani srdeční tep a tempo z externích snímačů. S trasovým počítačem jsem velice spokojen. Škoda jen, že změna datového pole se projevuje ve všech třech stránkách. Zobrazený srdeční tep na první stránce se bude samozřejmě zobrazovat i na ostatních. Obrázky jsou natípané s časovým odstupem.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nastavení

Jednotlivé sekce nastavení si nechám až do dalšího příspěvku...


Zobrazení 3D

Nejsem si úplně jistý využitelností této stránky. V návodu se píše, že pro trojrozměrné zobrazení mapy je nutné mít mapu s DMT (digitální model území). Zkoušel jsem tedy zobrazit mapu TOPO Czech v2 Pro, ale že by mě toto zobrazení nějak nadchlo, to tedy ne. A rozhodně nelze mluvit o 3D zobrazení, spíše o pseudo zobrazení. Lze zvolit úhel pohledu na vykreslenou mapu ve všech směrech, ale ve výsledku je mapa velmi málo čitelná. Možná mě někdo přesvědčí, že se jedná o skvělou funkci, do té doby přesouvám položku dozadu a jsem rozhodnut si ji nevšímat. Raději bych uvítal stránku typu Dálnice. Zde je náhled:

Obrázek Obrázek


Schránky s poklady

Jedná se stránku speciálně připravenou pro hledače pokladů (geocaching), kteří stahují keše ze serveru http://www.geocaching.com. Stačí mít v prohlížeči nainstalovanou poslední (opravdu poslední) verzi doplňku Garmin Communicator a vytvořen účet na http://www.geocaching.com. Stačí jen připojit Oregon k PC, vybrat kešky a klepnout na tlačítko download/write aj. Obsah generovaného GPX souboru obvykle ve tvaru GCXXXXX.gpx se pak zobrazuje na této stránce. Možná do budoucna něco k tomuto tématu připíši. Zájemcům o více informací o této hře doporučím český server http://www.geocaching.cz.

Natípané obrázky jsem omylem odstranil Obrázek


Wherigo

Opět jedna z geoher, ke které získáte informace na http://www.geocaching.cz nebo přímo na http://www.whereigo.com.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nadmořská výška

Zatím chybně přeloženo do češtiny - v menu se zobrazuje jako Elevation plot. Jedná se o klasickou stránku s grafem naměřené nadmořské výšky obvykle v závislosti na čase případně změny tlaku okolního vzduchu. K tomu Oregon stejně jako některé z předchozích řad využívá barometrického snímače. Datová pole v horní části obrazovky jsou plně konfigurovatelná a lze zvolit až ze 16 položek.

Díky dotekovému displeji lze graf posouvat včetně změny měřítka. Osobně na naměřené údaje o výšce pohlížím velmi, velmi střízlivě a informace tohoto typu považuji pouze za hrubý odhad. Doporučuji na přesnost měřené výšky moc nespoléhat. Časem objasním proč, ale to už v jiné sekci. Nesouvisí to však přímo s Oregonem, ale se samotným systémem GPS. Vykreslování grafu je u tohoto přístroje povedené.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Sdílet bezdrátově

Všechny model Oregon umožňují vzájemný bezdrátový přenos do vzdálenosti 3 metrů všech zaznamenaných waypointů, tras, tracklogů a pokladů. Stejnou technologií je vybaven i starší bráška Colorado. Vzájemný přenos dat jsem neměl možnost s jedním přístrojem vyzkoušet a tak věřím, že vše funguje jak má. Bezdrátově jsem k Oregonu připojit snímač srdečního tepu ze Edge 705 a spojení i přenos dat proběhlo v pořádku. Na této stránce jsou dvě tlačítka: Odeslat a Přijmout. Po klepnutí na tlačítko Odeslat vyberete požadovanou položku a klepnete na tlačítko Odes. Zdali lze odeslat najednou celou kategorii se mi zatím zjistit nepodařilo. Vždy jsem mohl vybrat pouze jedinou položku.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Prohlížeč obrázků

Prohlížet lze všechny soubory ve formátu JPG, které jsou uloženy ve složce JPEG. V prohlížeči nelze nic jiného, než mezi obrázky listovat. Zoom, ani jiné další funkce nečekejte.


Softwarový waypoint manager

Už jsem jej v textu zmiňoval. Jedná se o editor uložených bodů a obrazovky už najdete nahoře v odstavci Označit trasový bod. Můžete tedy změnit název, symbol, polohu, komentář, nadmořskou výšku a hloubku. Čekal bych možnost editace proximity (upozornění). Bohužel marně Obrázek

Pouze znovu připomenu, že zde lze nelogicky zadat navigaci na azimut a vzdálenost.


Změna profilu

Vytváření a změnu profilů považuji za vynikající funkci, která usnadní život, pokud používáte Oregon na různé aktivity nebo si jej vzájemně půjčujete např. v rodině. V každém profilu lze konfigurovat pořadí položek, nastavení, vlastní datová pole i grafické pozadí. Opravdu velmi užitečné. Jako výchozí jsou k dispozici profily typu Automobil, Rekresce, Fitness, Geocaching a Moře. Kolik si jich dodatečně vytvoříte sami záleží jen na vás. Všechny profily včetně nastavení jsou uloženy ve složce Garmin\Profiles v souborech gpf, které mají strukturu XML. Zkušený uživatel si tento soubor může velice rychle upravit například přímo v PC. U této položky lze pouze mezi profily přepínat. Nastavení se definuje v sekci Nastavení, kterou si popíšeme později. Z obrázků je vidět, že i zde čeština trochu pokulhává.

Obrázek Obrázek


Plánovač Tras

Jak už jsem zmiňoval výše, přesto že je Oregon turistická navigace, věnoval vývojový tým značnou pozornost její využití při jízdě na pozemních komunikacích. Leckterá auto-navigace může Oregonu závidět plánování tras a to včetně nuvi 760.
Naplánovat si můžete celkem až 50 tras. I když preferuji plánování trasy pomocí aplikace MapSource, na dotykovém displeji Oregonu to jde jedna báseň. Vyberete bod, pak druhý, třetí... Body můžete vzájemně prohazovat, případně celou trasu obrátit. Není problém s vhodnou mapou vykreslit také výškový profil celé trasy. Zkrátka, lahůdka. Jediné co mi v této sekci chybí je optimalizace bodů, tj. automatické přerovnání bodů podle trasové preference. Mrkněte na obrázky, z kterých je vše zřejmé:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Aktivní Trasa

Stejně jako u každého Garmina, po nadšení přichází rozčarování. Když už jsem tak vychválit v předchozím odstavci plánování tras, teď musím zkritizovat absenci tlačítka pro přepočet trasy a tlačítka pro zadání objížďky. Nebudete tomu věřit, ale nikde jsem nic takového nenašel. Tak má tedy Garmin plnou podporu auto-navigace nebo nemá?! Po klepnutí v menu na položku Aktivní Trasa se zobrazí pouze itinerář cesty, případně náhled křižovatky - víc nic. Pro vykreslení celé trasy v mapě musíte překlikat zpět plánování tras a pokud jste v mapové stránce a chcete itinerář, pak opět překlikejte do aktivní trasy. Kdo ví, třeba x,y-tá generace Oregona bude už všechny funkce plně obsahovat. Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Správce Tras

Překlad do češtiny může uživateli zamotat hlavu. Správce tras se týká tracklogů (tracklog, stopa, protokol cesty aj.) a ne tras od křižovatky ke křižovatce. Chtěl jsem obrázky natípat na konkrétní trase, bohužel jsem Oregona resetoval. Po resetu byla nastavena automaticky pozice jako obvykle na společnosti Garmin, takže vzdálenost skutečně prošlé trasy je poněkud nesmyslná. Tam, kde má trasa zaznamenaný počátek jsem nikdy nebyl.

Tracklog kontinuálně zaznamenává až do kapacity 10000 záznamů (ve 2D poloze). Tracklog lze uložit celý nebo pouze jeho dílčí část. Dále lze tracklog zobrazit v mapě, zobrazit výškový profil, případně se nechat navigovat po prošlé trase zpět. Obrázky opět vypoví nejlíp:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Výpočet plochy

Obrázky z výpočtu plochy nenabídnu, protože se mi u této funkce Oregon vždy resetoval. Princip je však jednoduchý. Při aktivním GPS signálu stisknete tlačítko Start, oběhnete les kolem dokola (vrátíte se do výchozího bodu) a následně klepnete na tlačítko vypočítat. Tím získáte informace o ploše oběhnutého lesa. Jednotky, v kterých je plocha zobrazena lze zvolit podle vašich potřeb. Doufám, že další verze firmware problém s resetováním odstraní.

Obrázek


Kalendář

Pouze kalendář, kterým lze snadno listovat. Žádné podbarvení dnů s aktivním záznamem zde nenajdete.

Obrázek


Kalkulačka

Klasika, které se hodí vždy.

Obrázek


Slunce a měsíc

Pro každý den je možné zobrazit čas východu a západu slunce a měsíce. U 60CSx lze jednotlivé fáze zobrazit po hodinách u Oregonu pouze po dnech. I to však bohatě stačí.

Obrázek Obrázek


Budík

Další z velmi užitečných funkcí. Budík je možno odložit na dalších 10 minut - pro mojí osobu velmi důležité :)

Obrázek Obrázek


Lov a Rybolov

Ještě jsem nepotkal člověka, který tuhle funkci používá. Všechny rybáře co znám, sedí u vody pořád. A jak jste na tom vy?

Obrázek Obrázek Obrázek


Stopky

Princip snad není třeba vysvětlovat. Stopky se také hodí a jsem rád, že je Oregon má.

Obrázek Obrázek

V příštím příspěvku si probereme jednotlivé položky Nastavení.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: Garmin Oregon - poprvé v ruce (Část třetí...)

#3 Odeslatod Path » 19.07.08 7:05 (So)

Část třetí...

Garmin Oregon: Položky Nastavení

V nastavení systému přístroje Garmin Oregon najdeme 17 položek, které si postupně popíšeme…

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Systém

Stránka nastavení systému obsahuje celkem pět položek: GPS, Jazyk, Typ Baterie, Tóny, Propojení:

Obrázek


GPS

V nastavení GPS máte možnost výběru ze tří položek: Normální, WAAS a Ukázkový režim. Nenachází se zde položka Vypnout ani položka nastavení nové pozice, kterou osobně postrádám. Ukázkový režim je určen pro použití v místnosti, kdy si potřebujete natrénovat všechny funkce vyžadující GPS signál. Díky deaktivovanému GPS přijímači se také významně šetří baterie. Nedaří-li se Oregonu družicový signál zachytit, po určitém čase sám nabídne přechod do simulačního režimu.

Pro výpočet reálné polohy je tedy možné využít dvou režimů: Normální a WAAS. My však víme, že WAAS je systém pracující v severní Americe a my Evropané jej nezachytíme - tento překlad však odpouštíme. V Evropě se využívá plně kompatibilní služby s označením EGNOS, která stejně jako WAAS poskytuje korekci polohových dat označovaných jako DGPS (diferenční GPS - zvýšení přesnosti polohy na cca 5m vertikálně, 1m horizontálně pro EGNOS).

Signály z evropské geostacionární družice systému EGNOS (družice č.33), která se od nás nachází zhruba 27° nad rovníkem jihozápadním směrem je poměrně složité GPS přijímačem zachytit, pokud se nacházíme v lokalitě s malým výhledem. Po zapnutí režimu WAAS, resp. EGNOS bude Oregon kontinuálně geostacionární družice vyhledávat, čímž se opět zvýší odběr energie. Chcete-li tedy zvýšit životnost baterií, tento režim nepoužívejte - v lese to stejně nebude mít smysl. Pokud budete vozit Oregon v automobilu s připojeným napájecím kabelem, pak není důvod režim WAAS nepoužít.


Jazyk

Nepředpokládám, že využijete jiný jazyk, než mateřský a angličtinu (pro osvěžení terminologie). Lokalizace Oregonu do češtiny je bídná. Buďto si počkáte na novou verzi nebo si ji upravíte sami editací souboru Czech.gtt, který se nachází ve složce Garmin\Text pomocí např. poznámkového bloku. Nezkušeným uživatelům doporučuji zálohu nejen tohoto souboru, ale celého obsahu vnitřní paměti přístroje do PC nebo na DVD.


Typ Baterie

Zde nastavte typ baterií, které máte v Oregonu vložené. Vybrat lze alkalické, NiMH a Li-On. Určitě dbejte na správné nastavení nebo budete nemile překvapeni, jak rychle jejich kapacita klesne až do úplného vybití. Osobně doporučuji používat baterie NiMH s vyšší kapacitou. Tomuto typu nevadí plné vybití jako bateriím typu Li-On a alkalické jsou zbytečně drahé.


Tóny

Oregon lze i ozvučit jednoduchým PÍP - Zapnuto nebo Vypnuto. Nečekejte žádnou pokročilejší konfiguraci, jakou nabízí 60CSx ani nastavení hlasitosti. V noci vám pípání bude připadat hlasité, ve vozidle jej můžete naopak snadno přeslechnout. PÍP vám ale bude bohatě stačit - věřte tomu.


Propojení

Propojení Oregonu s externím zařízením jistě uvítají pokročilejší uživatelé. Popis je pomalu na celou kapitolu a sám jsem zvědav, jestli si najdu čas na kompletní testování všech možností. Z některých lokalizací jsem byl trochu v rozpacích a nezbylo mi, než se přepnou do jazyku British English. Např. položka ve vlastnictví Garmin mě poněkud rozhodila :) Přitom se jedná o NMEA věty, které jsou specifické pro zařízení Garmin: PGRME, PGRMF, PGRMM, PGRMV, PGRMZ aj. Vidíte sami, jak je důležité mít lokalizační soubor také v původním znění.

Lze tedy nastavit výstup NMEA (velmi důležité), typ záznamu waypointů (alfabetický nebo numerický), přesnost v desetinné čárce (MM.MMMM' od 2 do 4) a režim autopilot. Dále nastavení virtuálního sériového portu a výstup v textovém formátu (ASCII). Pokud budete chtít Garmin Oregon propojit s externí navigační aplikací, jiným SW, případně zaznamenat tracklog se všemi detaily, vaše cesta povede sem.

Postrádám podrobnější nastavení NMEA než jen GSA a GSV, nicméně testování tohoto rozhraní mě teprve čeká, pokud budu mít dostatek času.


Obrázek Zobrazení

Zde nás čekají pouze tři položky, a to Prodleva podsvícení displeje, nastavení Pozadí (JPG) a Zachycení obrazovky.

Obrázek

Prodlevu podsvícení je možné nastavit na 15 s, 30 s, 1 min a 2 min nebo pro trvalé podsvícení - nechat zapnuto.

Jako pozadí můžete zvolit obrázek ve formátu JPG, který je uložen ve složce Garmin\JPEG. Pro vyšší čitelnost displeje bude nejspíš vhodnější obrázek s jednobarevnou plochou.

Zachycení obrazovky je termín pro típání obrazovek. Po aktivaci této fce, můžete snímat obsah obrazovky stlačením tlačítka napájení. Obrazovka je uložena ve formátu BMP do složky Garmin\scrn v nativním rozlišení 240 x 400 px. Do dnešního dne jsem nepřišel na logiku číslování jednotlivých obrázků. Možná je to tím, že jsem po tom nepátral.


Obrázek Mapa

Nastavení mapy bude určitě jednou z velmi často navštěvovaných položek nastavení. Najdete zde nastavení Orientace mapy, Automatické zvětšení a zmenšení měřítka, Zobrazení datových polí, Rozšířené nastavení map a Mapové informace.

Obrázek


Orientace

Zde si můžete nastavit, jak bude mapové stránka orientována. Jedná se o klasické nastavení Sever nahoře (mapa se neotáčí), Trasa nahoře (mapa se otáčí), a 3D zobrazení, které je prapodivně přeloženo jako Režim automobil.

Každý samozřejmě využívá jiné zobrazení. Osobně při turistice využívám u outdoorových přijímačů režim Sever nahoře nejen pro snazší orientaci a sesouladění s papírovou mapou (divné co? Papír je zkrátka papír!), ale také pro vyšší úsporu baterií. Otáčení mapy má totiž vyšší nároky na procesor a tím i vyšší odběr energie.

Motorové turisty znovu upozorňuji, že 3D režim aktivujete volnou Režim automobil!


Automatické zvětšení a zmenšení měřítka

Doslovně přeloženo jako Autom. zvět. a zmen.. Při tom stačilo napsat Auto zoom nebo krkolomněji Auto měřítko:) Po této funkci prahnou všichni majitelé nuvi.
Kdo netuší, o co se jedná: V automatickém režimu se mapa v režimu navigace bude automaticky přibližovat/oddalovat pro "optimální" zobrazení. Při deaktivaci tohoto režimu si měřítko budete muset nastavit sami klávesami + a -. Takže možnosti jsou zřejmé: Vypnuto a Zapnuto.


Zobrazit datová pole

Jedná se o zobrazení konfigurovatelných datových polí v mapové stránce. Na výběr jsou tři možnosti: Nikdy, Během navigace a Vždy. Zde není co vysvětlovat. Ti co mají nuvi opět tiše závidí, zvláště možnosti konfigurace těchto polí.


Rozšířené nastavení map

Uf, Garmin možnosti nastavení jednotlivých detailů sice mírně osekal, ale to nejdůležitější ponechal. Co tedy můžeme nastavit:

* Úrovně přiblížení (mapové body, uživatelské trasové body, detail ulice, pokrytí krajiny)
* Velikost textu (mapové body, uživatelské trasové body, detail ulice)
* Detail mapy (největší, větší, normální, menší, nejmenší)
* Zobrazení reliéfu - stínování (zobrazit, pokud je dostupné a nezobrazovat)

Prima, takže vlastní POI lze zobrazit kdykoliv. Hloubku zobrazení lze nastavit skokově od 5 metrů do 800 km, případně ponechat v automatickém režimu nebo trvale vypnout. Už se určitě těšíte, jak si vyladíte vlastní zobrazení mapy - chápu :)


Mapové informace

V této sekci lze vypínat/zapínat zobrazení jednotlivých map. Basemap vypnout samozřejmě nelze. O souborech s mapovými sety si napíšeme v následujícím příspěvku. Přepínání map je opravdu pohodlné:

Obrázek


Obrázek Prošlé trasy

Zde můžete nastavit způsob záznamu prošlých tras, resp. tracklogu:

Obrázek

* Záznam prošlé trasy (nezaznamenávat, zaznamenávat a neukazovat v mapě, záznam ukázat v mapě) - mírná korekce češtiny
* Způsob záznamu (automatický, čas, vzdálenost)
* Interval záznamu (souvisí s nastavením způsobu záznamu, tj. čas nebo vzdálenost)

Minimální časový interval záznamu je 1 sekunda - dáno vlastnostmi přístroje, resp. GPS čipsetem. Pokud nepotřebujete nějak zvláště extra podrobný záznam (více lomových bodů), pak ponechte v režimu automatický. Tento režim bude bohatě postačovat. Čím nižší interval záznamu, tím kratší záznam vzdálenosti.

Nikde jsem zatím nenašel možnost nastavení při zaplnění paměti. Teď tedy neřeknu, zdali se paměť bude automaticky přepisovat nebo se při jejím zaplnění záznam automaticky zastaví.


Obrázek Vymazat

Informaci o zaplnění paměti Oregonu získáte v této sekci. Všechny zaznamenané údaje zde můžete rovněž odstranit.

Poznámka: Připomínám, že kopie obsahu vnitřní paměti se záznamem waypointů, tras a tracklogů se ukládá při každém propojení s PC do souboru current.gpx ve složce Garmin\GPX. Protože se tedy jedná o kopii, odstraněním souboru current.gpx obsah paměti nevymažete. Chcete-li ji opravdu vymazat, musíte sem nebo při spuštění Oregonu přidržet prst v horním levém rohu displeje na několik sekund.

Obnovení do továrního nastavení umožňuje čtvrtá položka. Uložené uživatelské profily se však ze složky Garmin\Profiles neodstraní. Z následujících obrázků je zřejmé, k čemu tlačítka sloučí.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Jednotky

Veškerá nastavení jednotek lze provést zde a komentář považuji za zbytečný. Na místě je snad pouze poznámka, že toto nastavení souvisí s aktuálním profilem. V jednom profilu můžete mít nastavené míle, v druhém kilometry atd.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Čas

Zde můžete nastavit formát zobrazení času (12 a 24) a časovou zónu. Pokud jste přehlédli informaci, kterou jsem uváděl ze začátku, připomínám, že časová zóna může být nastavena automaticky podle aktuální polohy s aktivním GPS přijímačem díky souboru gmaptz.img. Je zde také možnost vlastního nastavení časové zóny, kterou při cestování díky absenci světových časů možná využijete. V příštím příspěvku poskytnu soubor gmaptz.img ke stažení pro "šťouraly", kteří si jej nechtěně odstranili.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Formát souřadnic


Zde můžete nastavit formáty souřadnic včetně definice elipsoidu. Od doby, kdy jsem před několika lety na Silvestra vlezl do cizí chalupy, protože mi kamarád poslal v SMS chybně definované souřadnice, preferuji jejich desetinný zápis a nutím k tomu i své nejbližší okolí. Nastavení v této sekci je celkem bohaté.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Směr pohybu

Nejprve obrázky a pak to vezmeme hopem…

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Zobrazení

Definice zobrazení směru, resp. azimutu. Na výběr máte ze tří možností:

* Směrová písmena (S, J, V, Z a jejich kombinace)
* Číselné hodnoty stupňů (od 0° do 359°)
* Dílce (podrobněji od 0 do 1000 dílců)


Směr k severu

* Pravda - kdo to překládal? (pravý zeměpisný severní pól; Skutečný sever; Opravdový sever atp. - orientace map)
* Magnetický (magnetický sever - tímto směrem ukazuje střelka kompasu)
* Souřadnicová síť (k bodu definované souřadnicovou sítí)
* Uživatel (uživatelem nastavený směr)


Navigační čára

Jedná se o ukazatel linie na stránce s kompasem. V předchozím příspěvku jsem to popisoval podrobněji. Zvolit můžete ukazatel kurzu nebo směr k cíli.


Kompas

Máte na výběr dva režimy: Automatický nebo Vypnuto. Pro vypnutí elektronického kompasu zvolte Vypnuto. V automatickém režimu může rovněž dojít k deaktivaci el.kompasu, pokud je vaše rychlost natolik dostatečná, aby byl směr z družicového signálu vypočítám korektně.

Poznámka: Platí pravidlo, že čím je vaše rychlost vyšší, tím jsou přesnější hodnoty výpočtu kurzu pohybu a aktuální rychlosti. Někteří výrobci GPS přijímačů jsou si nekorektních hodnot při nižších rychlostech vědomi, proto zavádějí režim označovaný jako statická navigace (nic se nepočítá). Garmin si však jede vlastní cestou a touto funkcí nás uživatele neobtěžuje. Na druhou stranu máme pěkně "vymalovaný" tracklog při delším pobytu na jednom místě.


Kalibrace kompasu

Elektronický kompas je nutné čas od času kalibrovat. Ideálně před každým tripem, při teplotních výkyvech nebo při vykazování nesmyslů. Kdo má zkušenosti s el.kompasem, ví své. Kalibraci zahájíte klepnutím na tlačítko Start (viz. obrázek nahoře), dvakrát budete otáčet Oregonem kolem dokola ve vodorovné rovině až vyskočí hlášení o dokončené kalibraci. Při kalibraci nestůjte poblíž kovových konstrukcí nebo vedení el.napětí. Posměšků od škodolibých přátel s přiškrcenou buzolou okolo krku si nevšímejte. Zkrátka, kalibrujte, kalibrujte, kalibrujte.


Obrázek Výškoměr

K nastavení výškoměru opět nejprve obrázky a následně popis…

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Automatická kalibrace

Máte dvě možnosti a to Zapnuto nebo Vypnuto. Při režimu Zapnuto uskuteční Oregon při každém zapnutí automatickou kalibraci výškoměru (měření výšky) na základě okolního tlaku. Nikdy jsem si nebyl přesně jist, jak Garmin kalibraci provádí, resp. jaký algoritmus k tomuto procesu využívá. Slovo automatická je sice uživatelsky přívětivé, ale mám velké pochybnosti o reálných hodnotách. Jisté je pouze to, že vestavěný barometr funguje i při vypnuté GPS. Raději bych uvítal možnost vypnutí barometru nebo jeho vyloučení ze záznamu výšky v tracklogu.

Tvrzení, že přesnost měření výšky za pomocí barometrického snímače až na 2-3 metry považuji za zavádějící. To bychom museli kalibrovat neustále, nemluvě o absenci vestavěného snímače teploty, snímače vlhkosti… Je fajn, že má Oregon vestavěný barometr, ale rád bych ho měl možnost vypnout.


Režim Barometr

Dvě možnosti nastavení a to Proměnná výška a Konstantní nadmořská výška. Pro výlety do přírody využijete vždy první možnosti. Plánujete-li při nějaké expedici setrvat delší dobu v určité lokalitě, můžete po aktivaci druhé volby využívat Oregon jako klasický barometr.


Záznam vývoje tlaku

Pro uložení hodnot okolního tlaku můžete využít dva režimy a to:

* Uložit při zapnutí - údaje o okolním tlaku budou zaznamenány, pouze pokud bude Oregon zapnutý.
* Uložit vždy - údaje o okolním tlaku budou zaznamenány každých 15 minut i při vypnutém přístroji. Měřené údaje se ukládají do vnitřní paměti přístroje a jedinou podmínkou jsou vložené baterie s dostatečnou kapacitou pro uskutečnění záznamu.


Typ grafu

Závislosti jednotlivých veličin, které se mají v grafu vykreslit, můžete definovat zde:

* Nadmořská výška / čas
* Nadmořská výška / vzdálenost
* Atmosférický tlak
* Okolní tlak


Kalibrace výškoměru

Zde můžete výškoměr kalibrovat ručně. Stačí znát správnou výšku, např. z mapy, nivelačních bodů, výškových bodů nebo správný atmosférický tlak.


Obrázek Schránka s poklady - geocaching

Nastavení pro hráče geocachingu. Zde můžete nastavit zobrazování seznamu keší podle názvu nebo kódu a nastavit počet úspěšně nalezených pokladů.

Obrázek


Obrázek Trasování

Veškerá nastavení pro autorouting, tj. vedení od křižovatky ke křižovatce provedete v této sekci. Obrázky napoví nejvíce a po nich opět následuje popis…

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Metoda vedení

Při turistice se nejčastěji využívá vedení po trase vzdušnou čarou, a k tomu je nutné aktivovat volbu Mimo silnice. Zbývající dvě položky se týkají navigace po komunikacích a lze zvolit metodu výpočtu pro rychlejší čas nebo kratší vzdálenost. Poněkud kostrbatě lokalizováno jako Na silnici pro čas a Na silnici pro vzdálenost.


Vypočítat trasy pro

Lze nastavit výpočty tras pro motoristy (Auto/Motocykl), cyklisty (Jízdní kolo) nebo pro pěší (Chodec/pěší). Preference pro nákladní vozidla opět nečekejte, je to přeci jen turistická navigace. A i kdyby nebyla, tak stejně máte utrum. Až na stopu chytnete lift z Amstru do Renezee s borcem v DAFu, zapomeňte na kibicování, kudy má jet. Když bude mít Garmina, stejně ho povede stejným směrem.


Zamknout na silnici

Překladu se nelekejte. Pokud zvolíte Ano, Oregon vaší pozici zobrazí na komunikaci, i když se aktuální poloha bude od této silnice mírně odlišovat. Výpočetní algoritmus jednoduše najde nejbližší linii, reps. polygon v mapě k aktuální GPS pozici, na které vyobrazí vaší polohu. Stejným způsobem bude zaznamenán také tracklog. Pro reálný záznam tracklogu můžete tuto vlastnost deaktivovat, ale pak se nedivte, že jedete po poli, lesem nebo vodou.


Přechody mimo trasu

Tři možnosti nastavení výběru následujícího bodu trasy při pohybu v terénu (mimo silnice):

* Automaticky - následující bod bude vybrán automaticky
* Ručně - další bod trasy zvolíte manuálně (pravá šipka = následující bod, levá šipka předchozí bod)
* Vzdálenost - budete navigováni k dalšímu bodu, jakmile se od stávající vzdálíte na definovanou vzdálenost


Nastavení zákazů

Zde si můžete zvolit, kterým typům komunikací se chcete při navigaci vyhnout. Najdete zde klasiku. Vyhnout se tedy můžete:

* Obratům do protisměru
* Placeným silnicím (obvykle platí pro české dálnice)
* Dálnicím
* Nezpevněné silnice (polní a lesní cesty)
* Vyhrazeným pruhům pro vozidla s více než jedním pasažérem

Poslední položka je doslovně přeložena takto: Pr. pro aut. s víc. pas. - pěkná šifra, že? Obrázek


Obrázek Námořní

Nejsem žádný námořní vlk, a tak některým nastavením zcela přesně nerozumím, ale předpokládám, že zainteresovaní budou jistě vědět, co která položka znamená. V čem mám jasno, jsou ale námořní výstrahy. Snad se nenajde jedinec, co si kolo zabezpečí výstrahou pro tažení kotvy :)

Náhledy nejdůležitějších položek tohoto nastavení jsou zde:

Obrázek Obrázek


Obrázek Fitness

Vlastníte-li některý z externích snímačů, propojit je s Oregonem můžete zde. O snímači srdečního rytmu jsem se již zmiňoval v předchozím příspěvku. Po jeho zahřátí se Oregon se snímačem propojil bez problémů.

Obrázek


Obrázek Hlavní menu

Zde si můžete určit pořadí jednotlivých položek v menu. Pro každý profil platí samozřejmě vlastní nastavení.

Obrázek Obrázek


Obrázek Profily

O profilech jsem se zmiňoval několikrát. Zde je můžete vytvářet a editovat.

Pro připomenutí: profily včetně jejich definice se ukládají na disk do složky Garmin\Profiles do souboru s příponou gpf. Ve stejné složce je uložen obrázek pozadí, který je k profilu připojen. V rámci profilu jsou uložena veškerá nastavení uživatele. Při odstranění všech uživatelských dat jsou profily na disku zachovány.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek O Programu…

Nechybí ani stránka O Aplikaci, kde můžeme zjistit ID přístroje, verzi firmware přístroje a GPS přijímače.

Obrázek


To je k nabídkám vše. V následujícím příspěvku se zaměříme soubory, resp. s jakými mapsety umí Garmin Oregon pracovat.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: Garmin Oregon - poprvé v ruce (část čtvrtá)

#4 Odeslatod Path » 20.07.08 3:54 (Ne)

Část čtvrtá...

Garmin Oregon: Mapové sety

Zkušení uživatelé mohou tuto část přeskočit…

Mapy lze do Oregonu nahrát buďto na vnitřní disk nebo na paměťovou microSD kartu, která ale není součástí balení. Mapy lze do zařízení instalovat pomocí aplikace MapSource nebo MapInstall. Jak se instalují mapy, se můžete dočíst například zde a zde. Vzhledem k tomu, že v krabici není přibaleno žádné instalační médium, budou mít začínající uživatelé mírně zamotanou hlavu. Minimálně mohl Garmin pro správu waypointů na PC přibalit instalační minimum Trip and Waypoint Manager.

Při instalaci komerčních či nekomerčních map z PC, bude v Oregonu vytvořen soubor s jejich kompilacemi: gmapsupp.img. Pozor, tento soubor se s každou instalací vždy přepisuje, tzn. původní instalované mapy v tomto souboru, budou nahrazeny vaší novou instalací! Aktivace a deaktivace mapy není plně přeložena do češtiny, a pokud neovládáte angličtinu, pak si pamatujte, že termín Enabled u mapy znamená aktivní mapu.

Oregon podporuje tyto mapové sety, které jsou na disku uloženy ve složce Garmin:


Base Maps (základní mapy)

Soubor: gmapbmap.img

V tomto případě se jedná o reliéfní základní mapu světa. Mapa je velmi hrubá, přesto podporuje routing. Tento soubor může být umístěn pouze ve vnitřní paměti přístroje, ne na paměťové kartě.


Pre Programmed Maps (primární mapy)

Soubor: gmapprom.img

Tento soubor obvykle obsahuje nejdůležitější mapu. V auto-navigacích se využívá pro mapu Evropy. Instalací dalších map tento soubor nepřepíšete. Existují však mapy, které se do tohoto souboru zapisují, zpravidla aktualizace kontinentálních map (North America, Evropa aj.). Oregon tento soubor zatím neobsahuje, přesto, že jej podporuje. Garmin do budoucna plánuje využití gmapprom.img u outoodových přístrojů pro připravovanou TOPO mapu celé Evropy.


Supplemental Maps (doplňkové mapy)

Soubor: gmapsupp.img

Jak už jsem zmiňoval, do tohoto souboru se zapisuje vámi instalovaná mapa, resp. původní soubor je vždy přepsán nově vytvořenou kompilací mapy. Oregon v tomto souboru obsahuje mapu TOPO Czech v2 Pro a pokud o ni nechcete přijít díky další instalaci, doporučuji vám soubor přejmenovat na gmapprom.img.


Obrázek Jak mohou být soubory v Oregonu použity:

Hlavní paměť: gmapbmap.img, gmapprom.img, gmapsupp.img
Paměťová karta: pouze gmapsupp.img

Doufal jsem, že bude Oregon podporovat také soubor gmapprom1.img, ale bohužel. Ani paměťová karta nepodporuje gmapsupp2.img, a to je velká škoda.

Kromě mapových setů je na disku ještě soubor gmaptz.img. Tento soubor neodstraňujte, pokud si přejete, aby Oregon automaticky nastavil časové pásmo na základě GPS polohy.

Malý příklad, jak mohou být instalované mapy je znázorněn na následující obrázcích. Každý si samozřejmě soubory upořádá po svém. Taky je důležité připomenout, že každý z uvedených souborů (zelený komentář) může obsahovat více jak jednu mapu (vlevo disk Oregonu, vpravo paměťová karta):


Obrázek Obrázek

Přepínání mezi nainstalovanými mapami je možné v rámci menu: Nastavení > Mapa > Mapové informace.
Snažte se mít aktivní pouze mapu, kterou používáte, jinak se mohou vyskytnout problémy při funkci routingu. Připomínám, že základní mapu světa nelze vypnout. Tato mapa má nejnižší prioritu a bude vždy překryta aktivní vrstvou, tj. aktivní mapou.

Nechám zde pro jistotu odkazy ke stažení pro základní mapu světa (gmapbmap.img) a transparentní mapu s časovými zónami (gmaptz.img). Určitě se najde někdo, kdo tyto soubory omylem odstraní.


Základní mapa světa:
Code: Vybrat vše
http://rapidshare.com/files/131003279/oregon_gmapbmap.rar

Transparentní mapa s časovými zónami:
Code: Vybrat vše
http://rapidshare.com/files/131003625/oregon_gmaptz.rar


Budeme ještě pokračovat a do té doby zamykám...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: Garmin Oregon - poprvé v ruce (rozpracováno)

#5 Odeslatod Path » 05.08.08 16:11 (Út)

Jsem teď trošku více zaměstnaný jinými věcmi, takže dochází k menšímu pozdržení s pokračováním. Mezi tím vyšla na serveru navigovat.cz na Oregon recenze, takže si můžete počíst zatím tam.

Mimochodem... oficiální česká lokalizace Oregonu mě nakrkla natolik, že jsem se rozhodl pro její úpravu. To ovšem chvíli potrvá, protože ji dávám dohromady po kouskách. Prozatím mám upraveno 105 frází... K lokalizaci na Oregon založím extra téma, protože budeme muset zkoordinovat některé termíny...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: Garmin Oregon - poprvé v ruce (rozpracováno)

#6 Odeslatod Path » 18.08.08 16:37 (Po)

Garmin konečně zveřejnil český manuál k Oregonu. Ke stažení je zde.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: Garmin Oregon - poprvé v ruce (rozpracováno)

#7 Odeslatod Path » 21.08.08 2:02 (Čt)

Dvě nejčastěji kladené otázky...

Jak změnit polohu?

Pokud potřebujete změnit výchozí polohu, přejděte do simulačního režimu GPS a na satelitní stránce klepněte prstem v dolním pravém rohu displeje. Zobrazí se mapová stránka, kde je možné vybrat novou polohu a potvrdit ji tlačítkem Použít.

Jak připojit Oregon k USB v režimu Disk nebo v režimu Navigace?

Pro zobrazení možnosti typu připojení nastavte Oregon takto: Nastavení > Systém > Propojení > Garmin Spanner.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)


Zpět na Garmin: GPS přijímače

Kdo je online

Online uživatelé v tomto fóru: žádný registrovaný a 1 návštěvník.


cron