Podivná logika navigace

Vše co se týká železa značky Garmin.

Podivná logika navigace

Odeslatod Karel » 11.10.11 7:01 (Út)

Chtěl bych se zeptat zkušenějších uživatelů, zda existuje nějaká definice základních principů logiky navigování GARMIN, tedy co navigace preferuje v typických situacích.
Stačil by mi i odkaz na nějaký zdroj.
Asi pět let jsem používal TomTom ONE, u kterého hlasová navigace mlčela, pokud cesta vedla po hlavní komunikaci a tato hlavní komunikace pokračovala i přes křižovatku odbočením vpravo nebo vlevo. Nyní jsem si pořídil GARMIN nuvi 1310 Lifetime a jsem velmi zklamán. Navigace mne sice dovede na jakékoliv číslo popisné, ale způsobem velmi neobvyklým.

Setkávám se totiž s následujícími problémy:

Při jízdě po okresní silnici 3. třídy avisuje nuvi již 4 kilometry předem (a následně těsně před) odbočení tak, že by se hlasových pokynů usuzovalo na křižovatku. V místě samém je však pouze zatáčka a z ní vede polní cesta, končící ve vratech nějaké stodoly. To odbočení je tedy jen zatáčkou na silnici 3. třídy.

Po stejné silnici přijedu na rušnou křižovatku ve městě, kde mám odbočit na komunikaci E55. V nájezdu do křižovatky se silnice 3. třídy rozbočuje do dvou směrů ve tvaru Y (vlevo směr Praha, vpravo směr Č. Budějovice). Dosti zásadní rozhodnutí. Zde nuvi mlčí i když správnou cestu na displeji zobrazí.

V obci, kde bydlím, nuvi ignoruje část průjezdné silnice 3. třídy, ze které se odbočuje do ulice, kde je pio 60 metrech POI (pošta) Úporně přitom navádí vždy do jiné, souběžné ulice a potom k danému POI po chodníku (!), který spojuje obě ulice šikmo přes park. Tato cesta po chodníku je přitom delší a jsou na ní dvě ostré odbočky.
Na technické podpoře GARMIN mi vysvětlili, že vysoká podrobnost map může někdy vést k chybám. To bych pochopil, pokud by cesta po chodníku byla kratší a bez odboček.

Při navigaci na POI (parkoviště supermarketu na sídlišti) ze silnice 3. třídy s možnosti krátké cesty ulicí, vedoucí sídlištěm, vede nuvi na vzdálenější E55, ze které se po 100 metrech sjede k onomu POI. Nájezd na E55 přitom není křižovatkou se semafory a dostat zde přednost je prakticky nemožné. Délka trasy je přitom stejná nebo i delší.
Zde chápu, že nuvi může preferovat E55 jako rychlejší komunikaci, ale zde prochází městem.

Zmíněné POI jsou v navigaci předinstalové od dodavatele.
Mám instalovanou pouze jednu mapu, a to Atlas Czech 2011.
Způsob navigování automobil, nejrychlejší cesta.
Ve výjímkách jsou zaškrtnuté pouze nezpevněné komunikace a komunikace pro vozidla s více pasažery.
Karel
 
Příspěvků: 11
Registrace: 11.10.11 6:59 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod borsky » 12.10.11 2:40 (St)

Používám nuvi 1350, zvuky mám vypnuté, protože nemám rád, když mi někdo mluví do řízení, ale ostatní zkušenosti mám podobné. S mapou Atlas Czech je hlášení odboček velmi nevyrovnané. Některé orientačně náročné odbočky navigace nehlásí a o kus dál hlásí odbočku u každé polní cesty, i když silnice vede téměř rovně a polní cesty si normálně ani nevšimnete. Dokonce jsem narazil na případ, kdy v levotočivé zatáčce bylo třeba odbočit na vedlejší silnici doprava, což navigace hlásila jako odbočení doleva!

Navigací po nesjízdných chodnících jsem se už zabýval v jiném vlákně. Mám zato, že k zadanému cílovému bodu navigace v mapě najde nejbližší cestu, a po té cestě vás k němu vede, bez ohledu na to, jestli je sjízdná nebo ne. Odpovídá této teorii Váš případ? Myslím, že to je špatně, navigování na adresu nebo bod zájmu je tím pádem nespolehlivé. Podobně jako v případě falešných odboček se tento problém vyskytuje hlavně u mapy Atlas Czech. U City Navigatoru chodníky nejsou zakresleny, a proto se tenhle problém tak často nevyskytuje.

V případě nastavení Nejkratší čas ve skutečnosti navigace neoptimalizuje jízdní čas, ale dává přednost komunikacím vyšší třídy i když se tím někdy jízdní čas prodlouží. Už mnohokrát jsem se přesvědčil, že když ignoruji navrženou trasu a odbočím z ní na zkratku, navigace hned po přepočtu ukáže kratší dobu jízdy. V tomto případě ale nevím, možná je správné, že navigace na nejkratším čase tak striktně nelpí.

Myslím, že navržené trasy nesmíte brát příliš vážně. Je to jen rada, někdy dobrá, někdy horší, někdy jen pro zasmání. Minulý víkend jsem jel z Prahy do Orlických hor, skoro celou cestu po D11 a silnici č. 11. Navigace se dlouze zamyslela a navrhla mi trasu přes Náchod, Kladsko a Červenou Vodu, asi 100 km navíc. Vypnutí a opětovné zapnutí ji přivedlo k rozumu.
borsky
 
Příspěvků: 30
Registrace: 26.07.11 20:18 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod eidz » 12.10.11 5:53 (St)

2Karel: no, bude to znít drsně, ale to není chyba, to je vlastnost (Garmin).
To, že na křižovatce typu Y navigace mlčí a na zatáčce mi hlásí, kam zahnout, jsem si, zvykl.
Subjektivně jsem měl pocit, že s fw a mapou v roce 2010 se dalo koukat na displej, že byl vždy OK.
Ted mám subjektivní pocit, že navigace je tak o 1 s ve vykreslování pomalejší, tj. pokud jsem ve městě a mám zatočit vlevo a před sebou mám dvě ulice vlevo, spíš odhaduji, která to je, protože až zabočím, tak mi navi na displeji zobrazí, že jsem v křižovatce... (tj. když čekám na navi, tak křižovatku projedu, abych se dozvěděl, že se přepočítá trasa :roll: )
Garmin nüvi 3790T - minulost
Garmin nüvi 765T - minulost
Obrázek uživatele
eidz
 
Příspěvků: 353
Registrace: 11.08.09 14:48 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod Karel » 12.10.11 6:52 (St)

Včera jsem se tím problémem ještě podrobněji zabýval. Je možné, že to je složitější. Domnívám se, nyní, že problém může být v tom, jak jsou v mapových datech zpracovány jednotlivé úseky (zatáčky, odbočky) a jejich charakteristiky (třída silnice, hlavní, vedlejší atd.). Něco neobvyklého se mi totiž stávalo také s navigací TomTom. U ní to ale byla jen výjímka, narozdíl od Garminu.

Na vysvětlení mých domněnek přikládám komentovaný obrázek se snímky map.

K tomu jen doplňuji:
Snímky jsou ze serveru ČUZK a jseou zde velmi názorně a přesně zakreslené parcely komunikací.
Snímek mapy NAVTEQ je jen velmi zjednodušený. Mapa ATLAS Czech 2011 je mnohem podrobnější a v podstatě se shoduje s ČUZK.
Mapy v Garminu jsou skutečně velmi podrobné a to asi bude ke škodě v souvislosti s tím, co jsem kdesi četl o logice Garminu: Rozenává prý jen Dálnice(silnice 1.tř.), placené komunikace (dálnice) a silnice, přičemž předpokládá, že všechny jsou sjízdné. Komunikace s nezpevněným povrchem jsou snad jen lesní pěšiny, pokud je u nich uvedeno, že mají nezpevněný povrch. Jakákoliv polní cesta tedy může být považována za sjízdnou silnici a stejně tak chodník, který bude nějakým způsobem v mapě dominantní.
Nemáte oprávnění prohlížet přílohy.
Karel
 
Příspěvků: 11
Registrace: 11.10.11 6:59 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod Rubic » 12.10.11 8:54 (St)

Dobrý den,
prosím, když chceš diskusi jiných účastníků o Tvém problému, zadej vždy start a cíl trasy a odkaz na použitou mapu. Obrázek nikomu nic nepomůže.
Získat návyky na Garmin po přechodu z TT je obtížné ale až to pochopíš, budou Ti věci jasné. S přehledným vysvětlením logiky Garmina jsem se nesetkal. Hlasová upozornění na odbočky bývají s předstihem, je nutná vizuální kontrola vzdálenosti k odbočce v indikátoru vzdálenosti ( u mne v levém horním rohu - asistentu jízdních pruhů ).
Garmin Nuvi 765T, Luxe 50, GE v7.1.4.0
Rubic
 
Příspěvků: 805
Registrace: 05.07.09 14:36 (Ne)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod borsky » 12.10.11 15:01 (St)

Indikace vzdálenosti odbočky: I při vizuálním sledování displeje je třeba s navigací nějakou dobu jezdit, aby měl člověk zažito, jak tahle funkce pracuje. Pro začátek je třeba si uvědomit, že udávaná vzdálenost neznamená vzdálenost k místu, kde je třeba zahájit odbočovací manévr, ale vzdálenost k nějakému referenčnímu bodu, který je u jednoduchého křížení uprostřed křižovatky, ale u obloukového napojení až na konci toho oblouku. K tomu přistupuje asi jednovteřinové zpoždění zobrazení za realitou což může dělat dalších 10 až 30 metrů. Takže když vám navigace ukáže nulovou vzdálenost k odbočce, ve skutečnosti jste ji už přejeli. Podle situace a rychlosti jízdy je třeba zahájit odbočovací manévr při udávané vzdálenosti 20, 30, 50 i více než 100 m.

Kategorie cest: Kromě uvedených kategorií Garmin určitě rozlišuje (aspoň při režimu Nejkratší čas) silnice 3. třídy od zpevněných místních komunikací, kterým se spíše vyhýbá. To jsou ty zkratky o kterých jsem psal posledně. Výjímkou je příjezd k cílovému bodu, tam kategorii cesty asi nezohledňuje.

PS. Zajímá mě, jak vypadá ten příjezd parkem k poště z úvodního příspěvku. Můžete udat jeho umístění?
borsky
 
Příspěvků: 30
Registrace: 26.07.11 20:18 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod Rubic » 12.10.11 15:21 (St)

-->Karel
Prohlédl jsem si v MS manévr z prvního obrázku v Táboře, když stojíš před rozhodnutím zda vpravo nebo vlevo, je to jasné, vpravo nesmíš,tam bys vjel do protisměru. Můžeš tam pokračovat pouze vlevo, není tedy potřebné na to upozorňovat; předběžné upozornění - držte se vlevo by věci neuškodilo. :)
Při volbě trasy směr Chýnov to na odbočovací pruh vpravo upozorňuje hned třikrát.
Garmin Nuvi 765T, Luxe 50, GE v7.1.4.0
Rubic
 
Příspěvků: 805
Registrace: 05.07.09 14:36 (Ne)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod borsky » 12.10.11 18:51 (St)

To se mi nezdá. Jestli to není úplně jiná křižovatka v Táboře, tak doprava podle červené šipky je Budějovická ulice a doleva podle zelené šipky se jede k Jordánu. Obě ulice jsou obousměrné.

Hledat logiku ve hlášení odboček vidím jako beznadějné. Přitom bych řekl, že daleko víc než nenahlášená odbočka mi vadí falešné hlášky odboček. Když odbočka není hlášená, s pomocí mapy si nějak poradím. Při falešné hlášce znejistím, jestli jsem něco nepřehlédl.
borsky
 
Příspěvků: 30
Registrace: 26.07.11 20:18 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod Karel » 12.10.11 19:11 (St)

borsky napsal:...
PS. Zajímá mě, jak vypadá ten příjezd parkem k poště z úvodního příspěvku. Můžete udat jeho umístění?

Jedná se o Sudoměřice u Bechyně N49 22.3 E14 32 21.4 . V příloze posílám snímek z MapSource.

Pokud jde o tu odbočku v Táboře, je to tak. Doprava je Budějovická - směr České Budějovice, doleva je s měr k Jordánu a dále na Prahu. Přikládám také snímek z MapSource.
Nemáte oprávnění prohlížet přílohy.
Karel
 
Příspěvků: 11
Registrace: 11.10.11 6:59 (Út)

Re: Podivná logika navigace

Odeslatod Rubic » 12.10.11 19:59 (St)

Trasa v Sudoměřicích je dána pevně nastaveným trasováním v Nuvi, které nedokážeme změnit. V MS lze nastavit trasování směrem k používání hlavních silnic - to si myslím, že by pro ČR bylo výhodnější, vzhledem k tomu jak jsou tady silnice rozbité - pak obdržíte kratší trasu po hlavní cestě.
Jediné, pro nás schůdné řešení- nahlásit to jako chybu v mapě Atlas Czech na vedlejším fóru Navigovat.
Garmin Nuvi 765T, Luxe 50, GE v7.1.4.0
Rubic
 
Příspěvků: 805
Registrace: 05.07.09 14:36 (Ne)

Další

Zpět na Garmin: GPS přijímače

Kdo je online

Online uživatelé v tomto fóru: Bingbot [Bot], CommonCrawl [Bot], DotNetDotCom.org [Bot] a 2 návštevníci.